Muhasabah diri dalam kepimpinan

Oleh DR. SAODAH ABD. RAHMAN

KEPIMPINAN dan pentadbiran adalah amanah Allah yang paling berat untuk dipikul. Setiap tindakan para pemimpin dan pentadbir akan dipersoalkan di hari akhirat kelak.Kejayaan kepimpinan mereka akan memberi kesan paling baik dalam struktur sosial, ekonomi dan politik.

Kegagalan pula boleh menyebabkan umat Islam menghadapi krisis kemiskinan, pergolakan politik dan kekacauan dalam negara. Tetapi inilah fenomena yang wujud dalam dunia Islam masa kini.


Berdasarkan suasana ini, para pemimpin dan pentadbir di negara-negara Islam amat perlu bermuhasabah dan memikirkan kelemahan serta kesilapan mereka dalam urusan pentadbiran dan kepimpinan.

Faktor-faktor yang menyebabkan kepincangan dan rasa tidak puas hati rakyat terhadap kepimpinan dan pentadbiran negara perlu dianalisis secara teliti dan ikhlas supaya kesilapan yang sama tidak berulang. Antaranya ialah:

Pertama, sesetengah pemimpin utama kurang teliti sewaktu melantik barisan orang kanan untuk membantunya memimpin negara.

Pelantikan sebegini boleh melemahkan sistem pemerintahan. Keadaan itu jika berterusan akan menimbulkan kemarahan rakyat dan menyebabkan kerajaan goyang dan akhirnya runtuh.

Kedua, sikap pucuk pimpinan yang mempertahankan orang-orang di sekelilingnya walaupun mereka ternyata telah melakukan kesalahan.

Sikap ini bukan sahaja bertentangan dengan perspektif Islam tetapi bakal menjurus kepada kehancuran kerajaan.

Dalam sistem kepimpinan Islam, keadilan dan kejujuran merupakan asas utama bagi pelantikan pemimpin dan pentadbir. Negara bukan milik individu atau kelompok tertentu yang boleh bebas bertindak sesuka hati tetapi hak keseluruhan rakyat.

Rasulullah SAW dan para sahabat Baginda tidak pernah menunjukkan sikap tolak ansur terhadap mana-mana pemimpin dan pentadbir di bawah mereka yang tidak amanah melaksanakan tugas.

Para pemimpin, baik di peringkat mana pun, perlu sedar mereka sentiasa menjadi perhatian rakyat. Mereka akan diadili di dunia dan begitu juga ketika menghadap Allah di akhirat kelak.

Faktor ketiga yang menyebabkan banyak negara Islam ketika ini menjadi lemah dan tidak stabil ialah sikap pucuk pimpinan yang mengenepikan kepentingan rakyat. Pemimpin sebegini biasanya tidak telus dan tidak ikhlas melaksanakan dasar dan perancangan untuk pembangunan negara.

Faktor keempat yang menyebabkan kemarahan rakyat ialah pemimpin yang enggan menerima kritikan. Sikap angkuh dan bongkak itu akhirnya akan memakan diri.

Apabila kebencian terhadap pemimpin tersebut tidak dapat dibendong maka masyarakat menunding jari kepada pucuk pimpinan negara dan menunjukkan sikap penentangan terhadapnya. Suasana begini merupakan lumrah dalam dunia Islam masa kini.

Berdasarkan kepada faktor-faktor tersebut, para pemimpin seharusnya sentiasa bermuhasabah. Mereka perlu sentiasa memandang ke belakang dan menilai semula kepimpinan mereka.

PENULIS ialah Pensyarah Kanan, Jabatan Usuluddin dan Perbandingan Agama,

Universiti Islam Antarabangsa Malaysia

No comments

Powered by Blogger.