Strategi UMNO Zaman-Berzaman

1. Pada tahun 1959, PAS memenangi 13 kerusi Dewan Rakyat di bawah pimpinan Dr. Burhanuddin Al-Helmi dan Prof. Dato’ Dr. Zulkifli Muhammad. Ia adalah kejayaan yang sangat memberangsangkan bagi sebuah parti kerdil seperti PAS pada ketika itu.

2. Kekuatan kedua-dua sosok pimpinan utama PAS itu menyebabkan pimpinan UMNO tidak senang duduk. Kunci untuk melumpuhkan/melemahkan PAS adalah dengan melumpuhkan Dr. Burhanuddin dan Dr. Zulkifli.

3. Pelbagai cubaan dilakukan untuk mematikan karier politik kedua-duanya.

4. Dr. Burhanuddin ditahan di bawah ISA pada tahun 1964 hingga 1966. Walaupun dibebaskan pada 1966, beliau dikenakan tahanan terhad. Pada tahun 1969, beliau meninggal dunia akibat penyakit lelah dan kesan seksaan yang diterima sepanjang meringkuk dalam tahanan.

5. Perkara yang berlaku kepada Dr. Zulkifli juga menyayat hati. Beliau terlibat dalam kemalangan di Kuantan sewaktu dalam perjalanan dari Kelantan ke Perak. Peliknya, Tunku Abdul Rahman terpaksa membuat kenyataan penafian bahawa kemalangan yang meragut nyawa Dr. Zulkifli dan isteri itu didalangi oleh UMNO.

6. Samada benar UMNO terlibat atau tidak hanya Allah yang lebih tahu.

7. Pada tahun 1999, PAS memenangi kerusi 27 Dewan Rakyat. Undi Melayu jelas memihak kepada PAS dan Barisan Alternatif. Kegusaran itu adalah antara punca yang memaksa Dr. Mahathir meletakkan jawatan secara mengejut pada tahun 2002.

8. Sepanjang penggal 1999 – 2004, bukan sedikit usaha dilakukan untuk melemahkan PAS. Melaga-lagakan PAS dengan DAP melalui isu Negara Islam, menafikan hak rakyat Royalti Minyak untuk rakyat Terengganu serta paling utama – memburuk-burukkan pimpinan utama PAS secara agresif.

9. Dua pemimpin utama PAS yang diburuk-burukkan oleh UMNO pasca PRU 1999 adalah Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang dan Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat.

10. Amanat Haji Hadi yang disunting dari satu ucapan Ustaz Hadi pada pada 7 April 1981 diangkat menjadi suatu amanat semata-mata untuk memburuk-burukkan pimpinan PAS tersebut bagi melemahkan PAS. Peranan Ustaz Hadi selaku Menteri Besar Terengganu juga dilumpuhkan melalui penafian hak royalti minyak Terenganu yang merupakan sumber utama kewangan kerajaan negeri. Hasilnya, PAS tumbang di Terengganu pada tahun 2004.

11. Serangan terhadap Tuan Guru Nik Abdul Aziz juga dilancarkan secara agresif. Ucapan-ucapan Ustaz Nik Aziz disunting dan diolah semata-mata untuk menimbulkan kekeliruan dan kebencian di kalangan rakyat terhadap sosok utama PAS itu.

12. Untuk mengaitkan Ustaz Nik Aziz dengan isu rasuah, penyalahgunaan kuasa, isu ‘komisen Kapal Selam’,isu Liwat’ atau isu ‘Bawa Lari Anak Raja’ sudah tentu rakyat tak akan percaya. Oleh itu, UMNO berusaha menimbulkan keraguan di kalangan rakyat terhadap peribadi Ustaz Nik Aziz sebagai seorang Ulama’.

13. Isu ‘Tuhan Samseng’, ‘Undi Pas Masuk Syurga’, ‘Sanggup Berkawan dengan Syaitan’, ‘Tuhan Mencarut’ sebagainya digunakan untuk menggambarkan Ustaz Nik Aziz sebagai seorang Ulama’ yang sesat lagi menyesatkan. Terbaru, isu ‘Doa Bala Untuk PM’ pula dimainkan.

14. Semua itu akan terus dilakukan oleh UMNO selagi mana Ustaz Nik Aziz masih bernyawa.

15. Walaupun tidak semua termakan dengan dengan propaganda itu, tidak dinafikan bahawa ada juga yang percaya. Bukan sedikit anak muda, belia, kaum ibu dan orang tua yang memandang serong Ustaz Nik Aziz. Bukan sedikit manusia yang tergamak melabelkan beliau sebagai ‘Ulama’ Sesat’, ‘Kambing Tua’, ‘Tok Guru Sesat’ dan sebagainya. Dan tidak sedikit yang membenci beliau.

16. Namun itulah asam garam perjuangan yang sedang ditanggung oleh seorang insan yang sudah berusia 78 tahun itu.

17. Semoga Tok Guru terus diberikan kekuatan oleh Allah dalam meniti usia yang masih bersisa. Mudah-mudahan.


http://hasbiemuda.wordpress.com/2009/12/03/strategi-umno-zaman-berzaman/#more-2166

No comments

Powered by Blogger.