Kehormatan terpelihara

Oleh Siti Nor Hidayah Razali

KOTA BHARU: “Lelaki itu (Sudin ‘Ajaib’) memaksa anak saya tidur sambil menarik seluarnya tapi Siti Zubaidah menendang,” kata Siti Sarnan Mat Ali, 42, menceritakan pengalaman pahit dilalui anaknya, Siti Nur Zubaidah Hussin, 11, selepas dilarikan lelaki terbabit yang dinikahkan bapa kandungnya dalam kejadian 19 Februari lalu.
Menurut Siti Sarnan, dia bersyukur kerana kehormatan anaknya masih terpelihara walaupun dilarikan selama 23 hari sebelum ditemui semula kira-kira jam 6.30 petang di Madrasah Al-Ikhwan Taman Samudera Jaya, Batu Caves, Jumaat lalu.


Katanya, dia tidak menyangka lelaki 41 tahun itu tergamak melakukan perbuatan itu terhadap anaknya yang masih mentah atas ‘tiket perkahwinan’ kononnya mengikut sunnah Nabi.


“Bagaimanapun, saya lega kerana anak tidak diapa-apakan. Saya mahu dia bebas dan menjalani kehidupan normal dengan memperoleh pelajaran yang cukup demi masa depannya.


“Selepas kes ini selesai, saya akan mendaftarkan anak saya, Siti Nur Zubaidah ke sekolah menengah Arab di Tanah Merah dengan dijaga bapa saudaranya untuk mencapai cita-citanya menjadi pendidik,” katanya, semalam.


Sebelum ini, Siti Zubaidah dikahwinkan ayahnya dengan rakan jemaah tabligh sebelum dilarikan `suaminya” selepas mengambil kanak-kanak berkenaan di rumahnya di Kampung Jelawang, dekat Dabong 20 Februari lalu.

Sementara itu, Siti Sarnan hanya berharap tuntutan mufarakah dibuat terhadap anak perempuannya dengan lelaki terbabit dapat diselesaikan segera bagi membolehkan Siti Zubaidah menjalani kehidupan seperti kanak-kanak lain. Katanya, dia lega apabila Siti Zubaidah semakin pulih daripada trauma berbanding sebelum ini.


“Saya bersyukur Siti Zubaidah semakin pulih daripada trauma berbanding sebelum ini yang tidak bermaya dan separuh sedar.


“Sebelum ini, dia tak mahu menceritakan apa yang berlaku ke atasnya tapi kini dia sudah boleh menceritakan semuanya dan sudah lalu makan,” katanya. Katanya, dia difahamkan anaknya diletakkan di bawah jagaan isteri ketiga lelaki terbabit sebelum dibawa ke Kuala Lumpur.


“Mereka dikatakan sempat bersiar-siar di Kuala Terengganu sebelum bertolak ke Kuala Lumpur tanpa disedari Siti Zubaidah.


“Ketika berada di sana Siti Zubaidah dijaga oleh isteri lelaki berkenaan yang menjaganya dengan baik tapi ia tidak mampu memujuk hati anak perempuan saya untuk terus tinggal di sana,” katanya.

Ingin membantu menggerakkan blog ini? sila klik di sini setiap kali anda membaca. Setiap klik amat membantu saya.Terima kasih!

No comments

Powered by Blogger.