Pastikan Program Khidmat Negara benar-benar manfaat

***
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang, selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w.

Renungan
“Supaya kamu tidak bersedih hati akan apa yang telah luput daripada kamu, dan tidak pula bergembira (secara sombong dan bangga) dengan apa yang diberikan kepada kamu. Dan (ingatlah), Allah tidak suka kepada tiap-tiap orang yang sombong, takbur, lagi membanggakan diri.” (Al-Hadid:23)
***

SETIAP tahun selepas peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM), lebih 450,000 pelajar akan ‘lepak-lepak’ saja sehingga keputusan diumumkan, diikuti pengambilan pelajar ke Tingkatan Enam Rendah dn kemasukan ke pusat pengajian tinggi pada pertengahan tahun.

Hanya sejumlah kecil pelajar berkenaan dikenal pasti menggunakan masa terluang untuk melanjutkan pelajaran, meningkatkan kemahiran dan memasuki pasaran pekerjaan.

Sehubungan itu, apabila Program Khidmat Negara diperkenalkan, tentulah sebahagian besar anggota masyarakat seperti pemimpin, ibu bapa dan guru berasa lega.

Apa yang menjadi persoalan, bagaimana pengisian program berkenaan, keberkesanan dan pendekatan serta pemilihan pesertanya. Apakah peserta lelaki dan wanita dibenarkan untuk bercampur gaul secara bebas?

Kerajaan tidak berupaya memaksakan semua 450,000 bekas pelajar berkenaan mengikuti program itu kerana kosnya amat besar (RM2bilion-RM3 bilion), kata seorang menteri.

Program Khidmat Negara yang membabitkan pendidikan dan pendedahan menyeluruh kepada generasi muda sudah tentu memerlukan pengkajian teliti dan mendalam manakala maklum balas program yang sudah dijalankan wajar dijadikan panduan agar ia boleh diperkemaskan.

Kita tidak mahu selepas membelanjakan wang berbilion-bilion ringgit, program berkenaan akan menjadi lesu seperti Rakan Muda dan usaha membasmi dadah di kalangan generasi muda.

http://lanh14.blogspot.com/

Ingin membantu menggerakkan blog ini? sila klik di sini setiap kali anda membaca. Setiap klik amat membantu saya.Terima kasih!

No comments

Powered by Blogger.