Tok Guru Nik Aziz Minta Rakyat Kelantan Doakan Kesihatan Tuanku Ismail

Nik Aziz sahkan Sultan Kelantan belum mampu laksana tugas

MACHANG: Sultan Kelantan, Tuanku Ismail Petra masih gering dan mungkin memerlukan masa agak panjang untuk pulih berdasarkan keadaan baginda yang memerlukan jagaan rapi daripada doktor ketika ini.

Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Aziz Nik Mat yang menziarahi baginda baru-baru ini bersama Exco berkata, Tuanku Ismail Petra masih menggunakan kerusi roda selain sentiasa memerlukan bantuan orang sekeliling. “Tuanku masih gering, saya sudah lawat dengan Exco, saya lihat Tuanku guna kerusi roda dan kena ada orang di kiri, kanan sebagai orang tengah. Keadaan Tuanku mungkin perlu makan masa lagi dan perlu penjagaan doktor yang rapi.

“Tuanku (Sultan) masih perlu serahkan benda ini (urusan negeri) kepada Tengku Mahkota (Tengku Muhammad Faris Petra). Insya-Allah, rakyat Kelantan akan sentiasa doakan supaya keadaan baginda sihat dan anakanda dapat memandu Kelantan dengan baik,” kata selepas merasmikan Kilang GMP Nutraseutikal dan pemeteraian perjanjian antara Kelantan Biotech Corp Sdn Bhd dan Global Biotech Produce Sdn Bhd di sini, semalam.

Selain itu, Nik Aziz menolak cadangan Kelab Penyokong Kerajaan Kelantan supaya memanggil sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) tergempar bagi membincangkan krisis istana.

Nik Aziz menyifatkan isu istana sebagai masalah teknikal yang wajar diselesaikan tanpa perlu dihebohkan sehingga membawa aib.
“Ini masalah teknikal. Kalau boleh, kita buat dengan cara tidak heboh, apabila ada sidang, hebohlah. Istana adalah perkara yang dekat dengan orang Melayu terutama rakyat Kelantan.

“Kalau sesuatu berlaku di istana, ia perlu diselesaikan dengan cara hikmah, kalau tak boleh juga, (barulah) cara campur tangan perlembagaan,” katanya
Nik Aziz berkata, isu istana perlu diselesaikan dengan sebaiknya dan tidak boleh secara sebarangan sehingga boleh menjejaskan negeri dan rakyat.

“Minta rakyat Kelantan doa dan tenang supaya tidak berlarutan, bimbang kes lantik raja di Ketereh (berulang), memalukan. Kita doakan Tuanku sihat.
“Perintah negeri bukan satu tradisi saja tetapi membabitkan agama, nak perintah negeri dengan sebarangan tak boleh,” katanya.


Ingin membantu menggerakkan blog ini? sila klik di sini setiap kali anda membaca. Setiap klik amat membantu saya.Terima kasih!

No comments

Powered by Blogger.