Benarkah kakitangan awam curi tulang di Putrajaya?

SAYA sangat tertarik dengan tulisan Tarmizi Abd. Rahman, pemberita Utusan Malaysia yang mengatakan ramai kakitangan awam mencuri tulang dengan menjamu selera di waktu pejabat di Restoran Kak Mah Nasi Dagang di Gate 1, Putrajaya berhampiran dengan Kg. Abu Bakar Baginda di ruangan Rencana akhbar Utusan Malaysia pada 13.07.2010.

Sebagai orang lama dalam perkhidmatan awam, saya merasakan adalah tidak wajar untuk sesiapa pun menuduh sedemikian kerana kakitangan kerajaan di Putrajaya adalah terdiri daripada pelbagai tugasan yang berbeza di antara satu dengan yang lain. Ada yang hanya tugas di pejabat dan ada yang banyak tugasan di luar pejabat dan di luar waktu pejabat seperti pegawai penguat kuasa dan sebagainya.

Kakitangan kerajaan di Putrajaya berjumlah puluhan ribu. Putrajaya itu sendiri merupakan Pusat Pentadbiran Negara yang juga ibu pejabat bagi semua jabatan kerajaan persekutuan di seluruh negara.

Bagi pegawai yang bidang tugasnya di luar kawasan pejabat, pada kebiasaannya mereka bersarapan dahulu sama ada di kantin kawasan pejabat atau di luar kawasan pejabat, sebelum meneruskan tugas harian mereka.

Oleh kerana restoran itu sangat popular dengan masakan Kelantannya dan berhampiran pula dengan Putrajaya, sudah semestinya ia menjadi pilihan utama kakitangan awam untuk menjamu selera sebelum berlepas ke destinasi masing-masing.

Setiap kakitangan awam biasanya mempunyai komitmen sendiri semasa bertugas. Perlu diketahui bahawa Putrajaya terletak agak jauh dari Kuala Lumpur dan adakah salah sekiranya singgah sebentar untuk bersarapan sebelum ke destinasi masing-masing.

Saya merasakan adalah tidak adil dan wajar untuk membuat tuduhan melulu dan memperlekeh kakitangan awam di Putrajaya dan penulis perlu tahu tugasan mereka terlebih dahulu dan bukan semuanya kakitangan awam di Putrajaya hanya bertugas di pejabat.

Bagi kakitangan awam yang bukan tugas luar agak sukar bagi mereka untuk keluar pejabat di waktu pejabat kerana mereka sentiasa diawasi oleh ketua masing-masing, apatah lagi jika dilihat kerusi tempat duduk pegawai kosong.

Saya tidak menafikan adakalanya kakitangan kerajaan mengambil masa yang lama untuk bersarapan dan ia sebenarnya bergantung kepada bidang tugas dan jenis pekerjaan semasa melayani klien seperti juga tugas pemberita melayani kliennya atau sumbernya di kedai makan.

Putrajaya

1 comment

limpasdulu vlog said...

jika wartawan telah membuat penyelidikan serta permerhatian ianya memang benar....terlalu ramai pekerja kerajaan di malaysia 1.3 juta....terlebih pekerja...

Powered by Blogger.