PKR-UMNO, 2 kali 5

PKR tidak belajar dari kesilapan pihak lain, malahan parti ini melakukan lebih besar dari kesalahan pihak lain itu. Pemimpin-pemimpin besar PKR sekarang adalahlah anak-anak kepada UMNO yang bercerai-berai tetapi tidak mahu menjadikan apa yang berlaku didalam UMNO itu sebagai pelajaran tetapi melakukan kesalahan demi kesalahan; lebih besar lagi nampaknya dari semasa mereka didalam UMNO dulu.

Betullah kata orang tua-tua dahulu; ‘bagaimana acuan begitulah bentuk kuehnya’ atau ‘kalau bapa kencing berdiri anak kencing berlari’. Nampaknya penyakit yang dihadapi oleh UMNO begitu ‘contagious’ sekali; kemana pemimpin-pemimpinnya pergi mereka akan membawa penyakit yang ada kepada mereka sekali dengan mereka dan penyakit itu akan merebak dengan cepat sekali.

Dalam proses pemilihan diperingkat cabang-cabang parti itu baru-baru ini penyakit itu berjangkit dari UMNO dengan nyata sekali. Semalam ramai diantara pemimpin-pemimpin cabang parti itu berdemonstrasi didepan Ibu Pejabat parti itu membantah permainan pemimpin-pemimpin besar mereka yang cuba menolak kemahuan dan kehendak ahli-ahli cabang siapa yang mereka hendak pilih sebagai pemimpin mereka.

Tindakkan Azmin Ali masuk campur didalam pemilihan cabang Hulu Selangor misalnya telah menafikan kemenangan Mohd Nazar Yakin sebagai Ketua Cabang tersebut dan keadaan ini berlaku dibanyak cabang selyuruh negara. Kebanyakkannya dilakukan oleh penyokong Azmin Ali, salah seorang dari Naib Presiden yang akan bertanding sebagai Timbalan Presiden dalam pemilihan pimpinan diperingkat pusat yang akan berlaku tidak lama lagi.

Azmin adalah calun yang Anwar Ibrahim hendak lihat memenangi kerusi Timbalan Presiden parti itu maka sesiapa sahaja yang mirip kepada penentang Azmin seperti Zaid Ibrahim misalnya akan menghadapi tekanan seperti yang kita lihat berlaku sekarang ini.

Dengan cara apa sekali pun Azmin dengan sokongan Anwar mahukan pemimpin-pemimpin dicabang-cabang parti itu adalah ‘orangnya’ sahaja. Semasa didalam UMNO dahulu ini jugalah permainan Anwar Ibrahim sehinggakan Ghaffar Baba yang penyanding kerusi Timbalan Presiden UMNO gagal untuk mendapatkan cukup pencalunan untuk bertanding dan Anwar mendapat slot kedudukkan sebagai orang nubor 2 dalam UMNO itu tanpa tentangan dari sesiapa. Maka Anwar jadilah Timbalan kepada Dr Mahathir Mohammed dalam UMNO.

Rupa-ruapanya Anwar mendapat banyak pelajaran dari Dr Mahathir bagaimana cara untuk mengekalkan kuasa, dan apabila mereka mempraktikkan ‘ilmu’ yang sama maka mereka pun berpecah dan Anwar dipecat dan beliau menubuhkan PKR dan mempraktikkan kaedah politik yang sama dengan lebih jelas semata-mata untuk mengekalkan kuasanya tanpa ada pihak yang menentangnya berada dalam parti pmpinannya.

Dialam UMNO dan PKR, inilah penyakit yang tidak ada ubatnya seperti penyakit barah. Selalunya inilah kaedah pemimpin-pemimpin yang lemah untuk memperkuatkan diri mereka. Kalau kita kaji secara halus pemimpin-pemimpin diktator terbentuk dari pemimpin yang lemah.

Tidak semua pemimpin ingin menjadi diktator. Ferdinand Marcos misalnya mengambil alih kuasa melalui demokrasi tetapi apabila demokrasi tidak menjamin beliau akan berkuasa dalam tempuh yang lama, maka secara beransur-ansur Marcos menjadi diktator dan menggunakan kuasa diktatornya itu memerintah Filipina selama lebih dari 2 dekad.

Isterinya Imelda menggunakan kuasa suaminya tanpa halangan kerana suaminya adalah seorang diktator. Imelda menggunakan kesempatan untuk ber’shopping’ secara gigl-gilaan sehinggakan barang yang murah dibelinya dengan harga mahal dan apabila Marcos hilang kuasa kerana gerakkan ‘people’s power’ didapati Imelda mempunyai 7000 pasang kasut dan itu semua adalah hasil ‘shopping’ menggunakan wang rakyat tanpa halangan.

Kita berdoalah agar tidak ada isteri pemimpin-pemimpin kita yang seakan-akan sama dengan Imelda dinegara kita ini. Tetapi saya rasa tidak ada isteri pemimpin seperti itu diMalaysia ini. Tak tahulah jika ada dikalangan kita ternampak isteri pemimpin yang ‘glamor’ seperti Imelda itu. Mungkin ada yang nampak tetapi saya tak nampak pula. Jika seorang pemimpin itu tidak mampu mengawal kehendak dan keinginan isterinya tanpa kawalan pemimpin itu tidak mungkin boleh megawal politik dan negara dengan baik.

Barulah kita sedar PKR seperti juga UMNO dipimpin oleh pemimpin yang lemah; kerana takut kepada bayang-bayang sendiri, sanggup memecah belahkan parti yang dipimpinnya untuk berkuasa mengikut desakkan nafsu syahwat yang tidak terkawal.

Kesungguhan ahli-ahli untuk memperkuatkan parti keseluruhannya dicacatkan oleh kemahuan peribadi seorang dua pimpinan diibu pejabat parti yang tidak memikirkan kekuatan partinya dalam jangka masa yang panjang. Bagi Azmin kepentingan dia sendiri adalah yang terpenting, kerana parti itu hanya merupakan badan untuk mendapatkan kuasa semata-mata kerana kuasa; bukannya kerana perjuangan yang diretorikkannya siang dan malam.

Akhirnya kita lihat UMNO dan PKR adalah 2 kali 5 sahaja. Mungkin inilah sebabnya rakyat akan memilih batang tubuh pemimpin sahaja kali ini kerana hendak mengharapkan kepada parti tidak lagi cara memilih pemimpin yang relevan yang membawa kebaikkan kepada negara..

Selepas ini kita pilih pemimpin yang berani menyatukan rakyat dan mempunyai rekod cemerlang kepimpinan sahaja. Itu sahaja formula untuk memperbaikki keadaan politik dan siasah negara. Kita cari pemimpin seperti yang saya sebutkan ini. Jika hijab dibukakan tuhan, insyaallah kita akan bertemu dengan pemimpin yang saya maksudkan tadi.

Mungkin pemimpin yang saya maksudkan itu sedang berselindung disebalik cahaya yang terang.

[Sumber]

No comments

Powered by Blogger.