Sanggupkah Bayar Gaji Pemain Import - Ghani Minhat

KUALA LUMPUR, 2 Okt (Bernama) -- Cadangan supaya pemain import dibenarkan bermain semula pada saingan Liga Malaysia pada musim 2012 mendapat reaksi berbeza dari kalangan bekas pemain dan jurulatih.

Raja Bola, Datuk Abdul Ghani Minhat berpendapat kemasukan pemain import dalam masa dua hingga tiga tahun ini tidak akan banyak membantu kepada usaha pembangunan bola sepak tempatan.

"Kenyataan saya ini bukan bermaksud untuk tidak bersetuju dengan cadangan itu tetapi banyak perkara seperti masalah kewangan yang sekian lama membelenggu pasukan bola sepak tempatan perlu diselesaikan terlebih dahulu sebelum perkara ini dilaksanakan," katanya.

Beliau mengulas cadangan Jawatankuasa Pertandingan Tempatan Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM) supaya khidmat pemain import dibenarkan semula setelah disekat pada 2009.

Namun cadangan ini akan diputuskan pada mesyuarat Lembaga Eksekutif FAM Isnin ini.

Menurut Abdul Ghani, beliau tidak pasti bagaimana pasukan negeri dan kelab akan membayar gaji pemain import sedangkan gaji pemain tempatan yang lebih rendah pun gagal dibayar.

Katanya kehadiran pemain import juga boleh membunuh peluang bakat tempatan menonjolkan kemampuan.

"Apabila pemain import dibayar gaji tinggi, sudah tentu pasukan yang menjadi majikan mereka ingin melihat hasil daripada pelaburan tersebut. Akhirnya anak tempatan akan dipinggirkan dan tidak diberikan peluang untuk beraksi sebagai pemain hadapan dalam barisan utama seperti yang berlaku sebelum ini," katanya.

"Kita tidak mahu bersorak untuk meraikan kemenangan hasil jaringan pemain import," tambahnya.

Namun jurulatih Pahang, Dollah Salleh menanti-nantikan kemunculan pemain import.

"Ketiadaan pemain import telah menyebabkan stadium menjadi lesu setiap kali perlawanan Liga M berlangsung kerana penonton lebih berminat untuk melihat kepantasan gerak pemain import yang lebih lincah beraksi.

"Keputusan untuk membenarkan kembali pemain import beraksi perlu disegerakan oleh FAM jika mereka ingin menarik kembali minat penonton kembali memenuhi stadium," katanya.

Dollah berkata pemain tempatan perlu berfikir lebih positif dan matang jika mereka benar-benar ingin mencapai tahap sebagai pemain bertaraf profesional.

Kehadiran pemain import tidak menyekat peluang pemain tempatan sebaliknya ia perlu dijadikan sebagai cabaran oleh pemain tempatan untuk bersaing dengan pemin import, katanya.

"Tetapi syaratnya, pemain import yang diambil perlu benar-benar berkualiti," kata beliau.

No comments

Powered by Blogger.