Pakar kimia beri keterangan mencurigakan- Sankara Nair

KUALA LUMPUR: Peguam Datuk Seri Anwar Ibrahim, Sankara Nair berkata pihaknya terkejut dan kesal dengan sikap pakar dari Jabatan Kimia, Dr Seah Lay Hoong kerana tidak membentangkan fakta-fakta penting dalam perbicaraan kes fitnah 2 membabitkan Anwar.

Menurut Sankara, keterangan pakar itu bahawa hanya terdapat tiga DNA ditemui pada tubuh pengadu, Mohd Saiful Bukhari Azlan, mencurigkan.

Sedangkan katanya, analisa yang dibuat pasukan peguam Anwar bersama pakar DNA dari Australia mendapati terdapat lebih banyak DNA ditemui pada sampel yang diambil dari tubuh Saiful.

“Kemungkinan terdapat lima atau enam (DNA orang berbeza) ikut analisa graf (yang dibentang).

“Kita bukan cakap sebarang. Ini yang mengejutkan,” kata Sankara ketika ditemui wartawan di luar perkarangan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur.

Sankara ketika membuat kesimpulan perbicaraan hari ini berkata, pihak pembela turut berasa hairan apabila Dr Seah tidak memberikan perhatian serta analisa khusus kepada kehadiran DNA sperma Saiful dalam duburnya sendiri sepanjang keterangannya sebagai saksi.

“Mengikut analisa, (DNA) sperma Saiful turut sama berada dalam duburnya sendiri.

“(Peliknya), Dr Seah sendiri keberatan mengakui perkara ini.

“Perkara ini mencurigakan kerana kita mengharapkan seorang pakar memberi keterangan secara bebas dan berkecuali,” kata Sankara.

Perbicaraan kes Fitnah 2 yang ditangguhkan pada jam 4.15 petang ini bersambung semula jam 830 pagi esok.

No comments

Powered by Blogger.