MB: Dalih Menteri, Bertentangan Akta Industri Air

Nazli Ibrahim

SHAH ALAM, 16 MEI: Berdalih dengan menyatakan tiada kuasa mengarahkan syarikat konsesi air menerima penstrukturan semula jelas menunjukkan Menteri Tenaga, Teknologi dan Air, Datuk Seri Peter Chin sengaja mahu membiarkan isu tersebut terus berlarutan.

Demikian menurut Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dalam satu sidang media selepas mempengerusikan mesyuarat Exco Kerajaan Negeri Selangor di sini.

Sebaliknya menurut Abdul Khalid, Menteri Persekutuan itu memiliki kuasa penuh untuk mencari jalan penyelesaian dalam isu membabitkan kepentingan rakyat Lembah Klang seperti mana yang termaktub dalam Akta Industri Perkhidmatan Air 2006 (WSIA).

“Sebagai Menteri Persekutuan yang bertanggungjawab terhadap isu air, beliau berkuasa penuh untuk memastikan syarikat konsesi mencari jalan penyelesaian secara holistik terhadap isu penstrukturan semula ini seperti yang termaktub dalam WSIA.

“Seksyen 191(5) Akta WSIA menyatakan bahawa, ‘ketetapan mengenai jumlah isu kepentingan awam dalam negara yang berbangkit dan ketetapan tersebut hendaklah muktamad dan dipatuhi oleh semua pihak dan tidak boleh dicabar, dirayu, dinilai, dimansuh atau dipersoalkan di mahkamah.

“Adalah Jelas Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air mempunyai kuasa yang secukupnya atas dasar kepentingan awam untuk menyelesaikan masalah ini dengan mengarahkan syarikat-syarikat terbabit memberi kerjasama penuh bagi membolehkan kerajaan negeri mengambil alih sektor perkhidmatan air,” kata Abdul Khalid.

Tambahnya, perbuatan beliau yang terus berdolak-dalik dalam hal ini jelas bertentangan dalam matlamat asal dan semangat penubuhan WSIA untuk mencari penyelesaian yang menyeluruh atau holistik untuk perkhidmatan air.

Abdul Khalid turut menggesa agar Peter Chin sebagai Menteri yang bertanggungjawab menggunakan kuasa yang dimilikinya untuk melicinkan penstrukturan pengurusan air di Selangor demi kemudahan rakyat di Selangor dan Wilayah Persekutuan.

Sebelum ini proses pengambilalihan Syarikat Bekalan Air Selangor (SYABAS) oleh Kerajaan Negeri Selangor yang bermula semenjak 2008 menemui jalan buntu apabila pihak pemegang konsesi menerima sokongan Kerajaan Pusat untuk mengekalkan kepentingan mereka berbanding masyarakat yang mendiami sekitar Lembah Klang.

No comments

Powered by Blogger.