Media Umno guna isu sensasi untuk tenggelamkan 8 tuntutan Bersih



(Norutul Ilham)

KUALA LUMPUR 9 Mei: Sekurang-kurangnya 14 badan bukan kerajaan (NGO) kecewa berikutan media arus perdana yang dikawal Umno BN, mereka-reka berita sensasi bagi menenggelamkan lapan tuntutan membaiki sistem pilihan raya di negara ini.

Semua NGO itu – Pertubuhan Ikram Malaysia (Ikram), Persatuan Progresif India Malaysia (Mipas), Sisters in Islam (SIS), Suara Rakyat Malaysia (Suaram), Pusat Kewartawanan Bebas (CIJ), bergabung dalam Bersih.

Wakil Pusat Komunikasi Masyarakat (Komas), Tan Jo Hann, berkata isu pokok yang dibawa Bersih diputar belit, sebaliknya keganasan polis terhadap orang awam dan media tidak pula dibincang.

“Bersih wujud bukan disebabkan personaliti, menggulingkan kerajaan, komunis yang dimainkan oleh media arus perdana.

“Bersih hanya mahukan tuntutan pilihan raya adil dan bersih. Ia melangkaui parti, agama dan kaum,” katanya pada sidang media di Dewan Perhimpunan Cina Selangor Kuala Lumpur di sini hari ini.

Menekankan kepentingan lapan tuntutan Bersih yang hingga kini, belum diselesaikan kerajaan, Jo Hann yang berpengalaman sebagai jurufoto di Filipina, menyifatkan keganasan polis, melampau.

“Tujuh tahun jadi jurugambar di Filipina, tidak pernah saya lihat polis menyerang media, sedangkan saya juga pernah bertugas dan berdepan dengan demonstrasi yang melibatkan kematian.

“Polis atau tentera jika lihat pas media, mereka akan lindungi kami,” katanya.

No comments

Powered by Blogger.