Emas putih dan hutang

Assalamualaikum,



1) Nak tanya ustaz berkaitan hukum orang lelaki memakai cincin emas putih. Adakah boleh dan sah sembahyang jika memakai cincin emas putih.

2) Hukum memakai minyak wangi yang beralkohol (jenama Polo, CK,) . Adakah boleh dibawa untuk bersembahyang?

3) Sekiranya kita berhutang dgn seseorang atau company, dan mahu membayar hutang tersebut tetapi orang atau company tersebut tidak dapat dihubungi atau dijejaki lagi. Bolehkah hutang tersebut dibayar ke pusat zakat atau badan kebajikan dengan niat membayar hutang tersebut?





Sekian , Terima Kasih



Zaidi





1.Emas Putih



Alaikum salam. Sah dan tidak berdosa sebab ianya tidak dikira sebagai emas yang dimaksudkan didalam hadis rasulullah. Ia hanyalah nama yang diberikan oleh pihak tertentu sahaja dalam menggambarkan nilainya yang tinggi.Seperti mana juga petroleum yang digelar emas hitam. Sekalipun kalau kita sembahyang dengan memakai emas kuning ianya tetap SAH TETAPI BERDOSA.



2.Hutang



Alaikum salam. Jika tidak dapat dihubungi, cubalah sedaya upaya kita mencari keluarganya atau waris yang boleh menerima pusakanya atau orang yang bertanggungjawab terhadap syarikat itu dan jika gagal setelah berusaha kearah itu, maka boleh diwakafkan hutang kepada tempat-tempat yang diredhai itu ataupun kepada baitulmal.



Berkenaan soalan minyak wangi itu ianya telahpun dijawab dalam satu soalan yang sama beberapa ketika dahulu.sila rujuk kepada arkib untuk jawapan.



Wallahua’lam

http://zuliadin.wordpress.com/

No comments

Powered by Blogger.