H1N1 : KERAJAAN LEMAH JIKA ISHTIHAR DARURAT

Jumlah kematian akibat H1N1 yang mencapai angka antara 2-7 orang sehari hingga kini telah mencapai 64 kes kematian. Dengan jumlah kes dan kematian yang dicatat ini, meletakkan negara kita antara yang tertinggi di dunia. Agak janggal untuk mengakui virus yang berasal daripada khinzir ini tersebar dengan cepat di negara yang dipimpin oleh seorang Islam dan mengakui negara Malaysia adalah negara Islam terbaik.

Sebelum wabak ini menjadi serius seperti sekarang, beberapa ahli Parlimen Pakatan Rakyat telah menyuarakan pandangan untuk diadakan sidang Parlimen khas bagi membendung penularan wabak ini. Malangnya, pihak kerajaan tidak mengendahkan desakan ini dan hingga kini masih bertahan dengan hujah H1N1 masih belum serius.

Kebelakangan ini juga, ada pihak yang mencadangkan termasuk Menteri Besar Kedah supaya kerajaan mengishtiharkan darurat setelah pengumuman berkaitan kemungkinan 5 juta rakyat Malaysia bakal dijangkiti virus ini jika tiada langkah pencegahan terbaik dilakukan.

Namun malang sungguh rakyat Malaysia kerana kerajaan masih bingung memikirkan segala macam perkara untuk membanteras wabak ini. Malah kerajaan lebih suka membicarakan soal politik pilihanraya dan mesyuarat perwakilan UMNO. Lebih mendukacitakan perihal penguatkuasaan harga penutup muka pula menjadi topik perbincangan.

Sidang parlimen khas dan pengishtiharan darurat yang kebanyakkannya datang dari pihak Pakatan Rakyat cukup sukar untuk diambil perhatian kerana bimbang mengakui kelemahan pentadbiran dan idea daripada kerajaan. Lebih-lebih lagi di saat pilihanraya kecil Permatang Pasir ini, jika kerajaan akur dengan cadangan Pakatan Rakyat, ia menyerlahkan kelemahan kerajaan.

Adakah kepentingan politik lebih diutamakan berbanding keselamatan dan kebajikan seluruh rakyat Malaysia? Patutlah ramai cendekiawan memperlekeh slogan ‘ Rakyat Didahulukan, Pencapaian diutamakan ‘. Adakah kerajaan menanti ratusan rakyat mati akibat H1N1 maka baru tindakan drastik diambil? Seperti mana PPSMI yang menyaksikan ratusan ribu pelajar menjadi ‘eksperimen’ sedangkan bantahan telah wujud sejak awal lagi.

http://dppkt.wordpress.com/

No comments

Powered by Blogger.