LAYLATUL QADAR

PENDAHULUAN

Kita amat bersyukur menjadi Umat Islam kerana sentiasa diberikan bonus oleh Allah SWT. Ada bonus yang bersifat berterusan seperti kontrak nyawa, subsidi hidup dan bantuan ihsan. Ada pula yang boleh didapati secara berkala sempena kedatangan bulan, minggu, hari dan malam tertentu. Antara bonus terbesar ialah perutusan Nabi SAW (MawlidurRasul), Nuzul al-Qur'an, Bulan Ramadhan dan Idul Fitri. Bonus-bonus khusus untuk orang -orang yang beriman dan beramal soleh. Firman Allah SWT : "Mereka itulah sebaik-baik makhluk atas muka bumi ini. Bagi mereka ganjaran syurga yang mengalir dibawahnya anak-anak sungai, mereka kekal di dalamnya buat selama-lamanya. Allah meredhai mereka dan mereka meredhai Allah SWT. Hal yang demikian berlaku kerana mereka takutkan Allah SWT. "al-Bayyinah, ayat 7-8


INTISARI AL-QADR

Laylatul Qadr adalah tidak terkecuali dari senarai bonus tahunan Allah SWT untuk umat Habibina al-'Azham.

1) Turunnya al-Qur'an secara sekaligus dari Luh Mahfuz ke Baytil Izzah dan dari Baytil Izzah ke Langit dunia. langit dunia kemudiannya dikawal ketat oleh para Malaikat. Kemudiannya Jibril A.S menurunkannya kepada Nabi SAW secara beransur-ansur dalam tempoh 23 tahun. Penurunan al-Qur'an adalah intisari terbesar dalam sejarah peradaban dunia. Ia lebih penting dari segala-galanya. Jika al-Qur'an tidak diperturunkan nescaya manusia tiada panduan dalam mengurustadbir hidupnya. namun, disebalik nuzul al-Qur'an, tidak beerti jika kita tak mampu berkomunikasi dengannya : memahami, menjiwai dan memartabatkanya dalam semua aspek kehidupan kita secara bersepadu dan menyeluruh.

Peristiwa nuzul Qur'an ini membuktikan kepada kita bahawa Allah TIDAK BERADA DILANGIT sebagaimana yang disangka oleh mereka yang berfahaman Tajsim (mengkhayalkan Allah berjisim). Jika Allah berada dilangit, siapa pula berada di Arasy, Jika Allah di Arasy siapa pula di Luh Mahfuz, Jika Allah di Luh Mahfuz siapa pula di Baytil Izzah. Sedangkan langit berada di bawah semua objek ini. Dan langit pula adalah jisim. Patutkah Allah SWT bersentuh, bersambung dan berpindah randah dengan makhluk ciptaanNya. Patutkah kamu menjisimkan Allah sebagaimana yahudi yang suka meremehkan kedudukan Allah SWT. Subhanallah !




2) Ibadat yang dilakukan dalam malam tersebut digandakan balasannya secara minima melebihi 1000 bulan. Bahkan nilainya lebih baik daripada itu. (Al-Qadr ayat 3). Cuba bayangkan, mana ada orang, syarikat korporat @ kerajaan sanggup bayar gaji pekerjanya, kerja semalam dibayar lebih 83 tahun gaji. Ternyata manusia tak mampu membayarnya. Tetapi Allah tetap Maha Kaya walaupun membayar bonus tahunan (kerja semalaman) bagi seorang lebih 83 tahun gaji. Subhanallah. Tak layak untuk dibandingkan dengan bonus mana-mana Kerajaan yang ada termasuk kerajaan 1 Malaysia. Allah..Allah..

2) Pada malam berkenaan juga turunnya delegasi malaikat dari langit yang diketuai Exco Kanan Malaikat Allah SWT, Jibril A.S dan puluhan ribu malaikat yang lain(al-Qadr ayat 4). Kedatangan para malaikat ke bumi bermula dengan terbenamnya matahu didada dan maata hati yang buta...anda tidari. Anda sepatutnya terasa kehadiran para malaikat ke rumah anda sewaktu anda berbuka puasa. Tapi dek kerana cintakan dunia, melayani nafsu di dada dan mata hati yang buta, anda tak terasa apa-apa..Sedarlah..betapa jauhnya antara kita dengan Allah SWT.

3) Para malaikat kemudiannya mengucapkan salam (doa dan berjabat tangan) kepada hamba-hamba Allah yang beriman sehingga terbitnya fajr. (al-Qadr ayat 5) Syeikh Abd Qader al-Jailaniy menjelaskan : "Dikatakan, apabila Jibril A.S turun dari langit ke bumi pada malam Laylatul Qadr ia memberi salam kepada setiap manusia (yang beriman) dan menjabat tangannya dan tiada seorangpun yang ditinggalkanya. Petandanya ialah kulit tubuh tubuh badan seseorang itu menjadi gementar, hatinya lunak dan matanya berlinangan."- Sairussalikin, Pustaka Nasional, 2002, juz 1, hlm 271

Beruntunglah bagi orang-orang yang alim. Disamping mereka mengetahui dan mengamalkan ilmunya, mereka juga turut merasai 'kemanisan doa malaikat' dan berpeluang 'berjabat tangan' dengan Jibril A.S. Amat merugilah bagi orang-orang yang jahil. Mereka hanya sekadar berpuasa tetapi masih teruja dengan adat (makan minum) dan bergelumang dengan maksiat. Barangsiapa yang tiada nasib dunia, dia juga tiada bahagian dari akhirat.

SURAH AL-QADR bermaksud ketetapan, kemuliaan atau kadar tertentu. Surah ini merupakan surah yang ke-97 dari 114 surah al-Qur'an. Ia diturunkan selepas surah 'Abasa di Makkah al-Mukarramah sebelum Nabi SAW berhijrah keMadinah al-Munawwarah. Situasi ini menjadikan ia sebagai surah al-Makkiyyah. Namun ada juga pandangan ulamak yang mengatakan bahawa ia adalah madaniyyah. Walau bagamainapun, pendapat tersebut didapati (marjuh) tidak kuat.

SEBAB DITURUNKAN

Imam al-Tirmidzi, al-Hakim dan Ibn Jarir al-Thabari meriwayatkan dari al-Hassan bin ali KWJ bahawa Nabi SAW pernah bermimpi melihat bani Umayyah di atas minbar sesudah Baginda wafat. Baginda merasa tidak senang dengan keadaan itu. Maka turunlah surah al-Kautsar dan turun pula surah al-Qadr 1-5. Imam al-Tirmidzi berkata : Hadis ini adalah gharib. Manakala al-Muzani dan Ibn Katsier berkata bahawa hadith ini munkar sekali.

Dikemukakan oleh Ibn Abi Hatim dan al-wahidi bersumberkan Mujahid bahawa Rasulullah SAW menyebut2 kisah seorang lelaki dari Bani Israel yang menggunakan senjatanya berjihad di jalan Allah SWT selama seribu bulan. lalu para sahabat begitu kagum dengan kisah perjuangan lelaki itu, maka Allah SWT pun menurunkan surah al-Qadar ayat 1-5."-al-Suyuthi, Lubabun Nuqul Fi Asbabin Nuzul, hlm 658

Menurut riwayat Ibn Jarir al-Thabari : Dahulu ada seorang lelaki dari bani Israel yang tekun beribadat pada malam hari-pagi dan berjuang melawang musuh pada siang hari hingga ke petang selama seribu bulan. Maka Allah SWT turunkan surah al-Qadar ayat 1-5." -ibid, hlm 659

HUBUNGAN SURAH

Surah al-Qadr mempunyai kaitan dengan surah 'Abasa. Ia juga berkait rapat dengan al-Bayyinat ayat 7-8, al-Baqarah 183 - 185. Perkaitan ini membolehkan kita menafsirkan al-Qur'an dengan al-Qur'an. Dan ia merupakan salah satu metod penafsiran yang ma'thur.

ERTI AL-QADR

AL-QADR ( قدر - قدر - تقدير ) itu mempunyai beberapa pengertian. Antaranya :

1) Qadaratan @ Taqdir : menyatakan kadarnya @ menentukannya. Takdir Allah SWT ada dua jenis. Pertama : memberikan kekuasaan kepada sesuatu. Kedua : menjadikan sesuatu menurut kadar dan keadaan yang tertentu menurut Qudrat dan IradatNya. Seperti mentakdiran mani manusia menjadi manusia, bukan binatang. Mentakdirkan biji padi menjadi padi DLL.

2) Malam Qadr iaitu malam yang menentukan semua urusan dan memutuskannya @ malam yang mulia.

3) Memuliakan : Contoh ayat : "Mereka itu tidak mengetahui hakikat Dzat Allah SWT @ Mereka (yahudi) tidak mengangungkan Allah SWT menurut hak kebesaranNya."

4) Allah Qadiir : Allah berkuasa untuk mengadakan sesuatu menurut kadar yang sesuai dengan hikmahNya dgn keadaan tidak lebih dan tidak lebih dan tidak lebih dan tidak kurang. Ia hampir sama dengan al-Muqtadir.

5) Jika dikatakan : Qudira alayhi rizkuhu : disempitkan rezekinya

6) Qidr : periuk

Menurut Imam Sulaiman al-Ujaili, ditafsirkan al-Qadr itu dengan makna Taqdir. Menurut al-Qurtubi dari Mujahid : Laylatul Qadr bermaksud Laylatul Hukum. Dinamakan Laylatul Taqdir kerana Allah SWT mentaqdirkan pada malam berkenaan bagi seseorang apa sahaja yang dikehendakiNya daripada urusan kematian, ajal, rezeki dan lain-lain. Dan urusannya diserahkan pula kepada penigendalinya yang terdiri dari Israfil, Mika'ilm Izra'il dan Jibril A.S.

Kesimpulannya, pengertian bahasa yang pertama, kedua, ketiga, keempat dan kelima amat sinonim dengan kehadiran malam Laylatul Qadr. Manakala pengertian yang terakhir itu dilihat terlalu jauh dan agak tidak sesuai dengan perbincangan. Walau apapun, pemahaman dari sudut bahasa sedikit sebanyak membantu kita memahami hakikat Laylatul Qadr.


KESIMPULAN

Maka setiap diri hendaklah memahami ketentuan ini dan bermujahadah untuk mendapatkan saat yang teramat berkat ini. Janganlah umur, tenaga dan nikmat yang Allah kurniakan dibazirkan tanpa memperolehi anugerah yang besar ini. Terimalah saham akhirat di malam2 terakhir ini dengan memperbanyakkan amalan soleh yang diredhaiNya. Bersihkanlah hatimu dengan setulusnya, kamu akan rasainya kemanisan beribadat sebagai seorang hamba yang sebenar. Belajarlah untuk pulang kepada Allah kerna kita semua datang dariNya.

No comments

Powered by Blogger.