Pakatan perlu sedia hadapi cabaran lebih besar

Oleh ABDUL SHUKUR HARUN

Mengikut proses alam, pokok yang baru tumbuh, dengan keadaannya yang masih lemah, akarnya belum teguh, ia berada di dalam keadaan tenang, tidak ada angin atau ribut taufan yang hendak menggugatnya. Ia belum lagi menerima cabaran, hidupnya masih dimanja dan dibelai oleh yang empunya tanaman itu.


Namun apabila, pohon itu semakin membesar dan membesar dan kemudian berbuah, sementara akar umbinya semakin kukuh, maka secara alami ia akan berdepan dengan hujan rebut yang datang, malah mampu menghadapi taufan yang menggila. Di sinilah jika akar umbi pohon itu teguh, ia akan mampu menghadapi cabaran sebesar manapun.

Justru itu, ketika rakyat menyambut sekitar 500 hari Kerajaan Pakatan Rakyat, saya mengambil analogi ini untuk menggambarkan mengenai survival Pakatam Rakyat, sebuah ikatan politik yang dinamik dan menjadi harapan masa depan rakyat. 500 hari dikira bermula dengan pembentukan Kerajaan Pakatan Rakyat di lima negeri selepas keputusan PRU Ke-12 8 Ogos 2008. Bagaimanapun Kerajaan PAS Kelantan sudah berusia 19 tahun, sementara Kerajaan Pakatan di Perak telah di’rampas’ begitu rupa dengan cara yang amat menjijikkan.

Seperti pohon yang sudah mulai teguh dan menampakkan hasilnya, Kerajaan Pakataan Rakyat sudah mampu menerima cabaran ribut taufan yang sangat mencabar dan tidak henti-hentinya. Selepas dapat ‘merampas’ Perak, Barisan Nasonal melancarkan kempen menggugat Pakatan dengan hebat dan pelbagai cara terumatanya di Selangor. Iaitu untuk menawan semula negeri terkaya di Malaysia itu. Sementara itu Kerajaan Pulau Pinang dan Kedah tidak kurang juga menjadi sasaran BN. Namun begitu, setakat ini, Kerajaan Selangor, Pulau Pinang dan Kedah masih dapat bertahan menghadapi cabaran sengit itu.

Tidak syak lagi, sudah terlihat kebijaksanaan pimpinan Pakatan Rakyat, terutamanya Dato’ Seri Anwar Ibrahim, Tuan Guru Haji Nik Abd Aziz Nik Mat, Ustaz Abd Hadi Awang, Tan Sri Abd Khalid Ibrahim, Dato’ Seri Azizan Ab Razak, Lim Guan Eng dan pimpinan Pakatan yang lain.dalam menangani cabaran dari Barisan Nasional itu. Usaha pimpinan tertinggi Pakatan mengadakan retreat baru-baru ini, untuk menyelessaikan maslah dalaman, terutamanya perbalahan sesama sendiri, mengatur trategi menghadapi parti lawan dan membentuk jawatankuasa disiplin Pakatan dalam usaha mengukuhkan perpaduan Pakatan Rakyat adalah langkah yang sangat wajar dan bijaksana oleh pimpinan Pakatan Rakyat.

Kepada saya, fungsi jawatankuasa disiplin Pakatan Rakyat sangat penting untuk mengawal supaya tidak ada lagi cross-fire di antara pemimpin Pakatan.sendiri yang selama ini dilihat ada sesetengah kenyataan mereka menjadi ‘hidangan lazat’ media massa tradisional untuk mengadu-domba antara pemimpin parti dalam Pakatan. Sebarang kesilapan pemimpin Pakatan, baik ucapan dataupun kenyataan media mereka bermakna akan mendedahkan diri kepada peluang media mass melaga-lagakan mereka. Justtu itu, pemimpin Pakatan perlulah mempunyai kemampuan mengawal diri supaya tidak terjebak kepada perangkap musuh.

Ini semua adalah cabaran, mehnah dan fitnah, yang dihadapi oleh batang tubuh Pakatan Rakyat, pada ketika rakyat berbilang kaum memberikan sokongan demi sokongan, seperti apa yang terlihat disemua pilihan raya kecil seluruh negara akhir-akhir ini, keculi di Batang Ai, Sarawak. Bagaimanapun kita dapat mengertikan suasana di sana. Insya-Allah, rakyat Sabah dan Sarawak akhirnya akan dapat juga menerima Pakatan Rakyat.

Walaupun Kerajaan Pakatan Rakyat baru memerintah 500 hari di Selangor, Pulau Pinang dan Kedah tetapi kepimpinan kerajaan baru ini sudah beransur mantap, sudah menampakkan kejayaan. Ia dilihat sangat peduli rakyat. Mereka yang prihatin dan mampu berfikir, tidak prejudis kepartaian dan perkauman sempit, mampu melihat dan merasakan perbezaan antara kerajaan lama Umno/BN dengan kerajaan baru Pakatan Rakyat. Iaitu terutamanya ketelusan dan sudah terlihat mereka melakukan keadilan dan terbuka dalam mengagihkan pelbagai peluang kepada rakyat pelbagai kaum.

Masalahnya, media masa tradisional, atas kepentingan politik tuannya, telah menyembunyikan kebaikan Kerajaan Pakatan Rakyat ini, di mana yang hodohnya saja yang keluar di media tersebut. Ini adakah hakikat pertarungan politik. Dengan itu pemimpin Pakatan Rakyat jangan membuang masa memikirkan semuanya itu. Dunia siber yang terbentang luas, telah menawarkan pelbagai maklumat alternatif melalui pelbagai wabe-site dan sebagainya. Pakatan Rakyat masih berpeluang luas menghantar mesej kepada rakyat akan apa yang mereka lakukan untuk kebaikan rakyat. Di samping itu ia sendiri memiliki akhbar alternatif yang memberi peluang untuk rakyat mendapat maklumat alternatif.

Mengikut statistik, penggunaan internet di kawsan bandar dan semi-bandar sudah sampai kepada 90 peratus. Maknanya demikian ramai rakyat yang mendapat exess maklumat bukan dari media tradisional. Perkembangan ini memberi kelebihan dan sangat menolong Pakatan Rakyat. Justru itu, pengundi di Permatang Pasir, sebuah kawasan di pinggir bandar, umpamanya, mendapat maklumat yang cukup dan berimbang mengenai perkembangan politik dan kemasyarakatan.

Sementara itu, PRU Ke-13 dijangka berlansung tiga tahun lagi, atau lebih cepat. Justru itu, pemimpin Pakatan Rakyat perlu mengatur segala persiapan secukupnya untuk menghadapi PRU Ke-13 itu. Berdasarkan beberapa keputusan pilihan raya kecil baru-baru ini, sokongan pengundi bukan Melayu terhadap Pakatan terus meningkat, sementara sokongan pengundi Melayu belum banyak mengalami perubahan. Bagaimanapun Pakatan Rakyat masih mempunyai peluang untuk menambah sokongan pengundi Melayu. Di tengah-tengah isu perkauman yang ditiupkan oleh Umno/BN, kita yakin tidak semua pengundi Melayu terpengaruh dengan isu ini, justru kerana isu perkauman sama sekali tidak menolong orang Melayu dan kaum lainpun.

Kesimpulannya, jika Pakatan Rakyat tidak lagi berantakan sesama sendiri, prestasinya terus meningkat, tahap kepeduliannya terhadap rakyat terus meningkat, keadilan dan ketelusan dapat dikekalkan dalam pemerintahannya, tidak syak lagi rakyat akan semakin ramai menyokongnya. Oleh itu, Pakatan Rakyat perlu bersedia menghadapi cabaran lebih besar – sama seperti pohon yang teguh akar umbinya, tidak mungkin tumbang walau sebesar manapun rebut taufan melandanya.

No comments

Powered by Blogger.