UMNO TAK MENANG, PAS TAK KALAH?

1) Lebih kurang jam 8 malam ini, SPR dijangka akan mengumumkan pemenang bagi PRK DUN Bagan Pinang. Sehingga ke saat ini, semua pihak masih berteka-teki mengenai keputusan yang bakal diumumkan nanti. Tidak ramai penganalisis yang berani untuk meramalkan pihak manakah yang akan menang.

2) Jika pada awalnya UMNO dan BN dijangka akan menang mudah, namun ramalan itu telah bertukar di saat-saat akhir. PAS kini dilihat mampu untuk menumbangkan UBN atau setidak-tidaknya akan mampu mengurangkan majoriti yang bakal dimenangi oleh UBN.

3) Apa yang dapat ditafsirkan kini, selain daripada undi pos, satu-satunya kelebihan yang bakal memenangkan UBN adalah kerana faktor calonnya yang begitu dikenali oleh pengundi Melayu di DUN Bagan Pinang. TS Isa Samad ibarat DS Anwar di Permatang Pauh. Biar apapun yang diperkatakan oleh parti lawan tentang diri mereka, pengundi Melayu di kawasan mereka akan tetap memilih mereka.

4) Namun begitu, apa yang merunsingkan UBN kali ini adalah mengenai selera pengundi muda. Diramalkan lebih 50% pengundi muda dalam PRK kali ini yang hanya duduk di atas pagar. Golongan inilah yang dijangka akan menjadi penentu kepada nasib UBN. Jika golongan ini masih memilih PR sepertimana yang ditunjukkan dalam siri pilihanraya yang lalu, sudah tentu PAS mampu menang di Bagan Pinang.

5) Dalam PRK kali ini, UBN dijangka akan menguasai undi pos dan PAS pula dijangka akan mendapat sokongan padu dari pengundi Cina dan juga India. Kekuatan kedua-dua pihak dijangka seimbang. Maka dengan itu, undi pengundi muda amat diperlukan oleh kedua-dua pihak untuk memastikan kemenangan mereka di Bagan Pinang.

6) Pada saya, PRK kali ini amat penting untuk menilai tahap penerimaan rakyat terhadap kerajaan BN dan juga Pakatan Rakyat pada masa hadapan. Jika BN hanya menang dengan majoriti tipis dan kalah di saluran 3 & 4, maka bolehlah disimpulkan yang BN semakin menghampiri era kejatuhannya.

7) Jika BN masih mampu menang dengan majoriti besar dan menguasai pengundi di saluran 3 & 4, maka PAS dan Pakatan Rakyat terpaksa mengakui dan memperbetulkan segala kelemahan dan kesilapan yang telah mereka lakukan sejak PRU 2008 berlalu.

nur aflah

No comments

Powered by Blogger.