Pengundi Cina Tetap Bersama Pakatan Rakyat

KUALA LUMPUR 16 Mac - Pakatan Rakyat yakin majoriti pengundi Cina di negara ini masih berpihak kepada gagasan itu ekoran kemelut dalaman berpanjangan MCA dan kegagalan Barisan Nasional berlaku adil kepada semua kaum.

Ahli Parlimen Anthony Loke berkata beliau yakin tahap sokongan padu yang ditunjukkan pengundi bukan Melayu terutamanya golongan Cina masih mantap dan kukuh.

"MCA yang mengatakan mereka sebagai jaguh masyarakat Cina akan mendapati sukar untuk mengembalikan keyakinan pengundi Cina kepada parti itu.

"Percakaran sesama sendiri dan krisis dalam MCA telah melemahkan parti itu sendiri dan dengan itu tidak mampu untuk menangani masalah yang dihadapi oleh masyarakat Cina," kata beliau ketika ditemui di lobi Parlimen.

Walau bagaimanapun Loke berkata Pakatan Rakyat tidak boleh berasa selesa dengan sokongan tersebut dan perlu mengembeleng tenaga supaya tahap sokongan tersebut dikekalkan sehingga pilihan raya umum ke-13 akan datang.

Ditanya mengenai langkah bekas Presiden MCA Tan Sri Ong Ka Ting untuk bertanding semula merebut jawatan tertinggi MCA itu, Loke berpendapat kemenangan mana-mana calon tidak akan menyelesaikan masalah parti tersebut.

"Apabila wujud fraksi dalam sesebuah parti politik keadaan itu akan melemahkan parti dan seterusnya menjejas prestasi parti tersebut dalam pilihan raya.

"Mungkin Ong Ka Ting boleh menang sebab beliau bukan tokoh yang kontroversi sementara Ong Tee Keat diselubungi skandal rasuah PKFZ manakala keperibadian Chua Soi Lek pula tercalar dengan skandal seksnya. Kalaupun Ka Ting menang fraksi Soi Lek sudah tentu tidak mahu bekerjasama dengan Ka Ting kerana akan menyalahkan beliau merosakkan rancangan bekas Menteri Kesihatan itu untuk menerajui MCA," ujar beliau lagi.

Loke meramalkan masalah dalaman MCA tidak mampu diatasi dalam masa terdekat walaupun dengan campurtangan Umno sebagai orang tengah.

Bekas Presiden MCA Tan Sri Ong Ka Ting hari ini mengumumkan akan kembali bertanding jawatan presiden parti itu menentang penyandangnya Datuk Seri Ong Tee Keat dalam pemilihan 28 Mac ini.

Ka Ting berkata beliau menerima banyak panggilan daripada para anggota, veteran dan perwakilan parti di seluruh negara yang disampaikan kepadanya melalui pelbagai saluran media meminta beliau bertanding untuk presiden.

"Kepada semua anggota parti yang prihatin dan sayangkan parti, saya kata saya dapat dengar dengan lantang dan jelas.

"Oleh itu, saya ingin mengumumkan pencalonan saya bagi jawatan presiden MCA bagi pemilihan parti akan datang," katanya dalam satu kenyataan yang dikeluarkan di sini hari ini.

Sebelum itu, Pemilihan baru akan diadakan susulan perletakan jawatan Datuk Seri Dr Chua Soi Lek sebagai timbalan presiden MCA dan 21 anggota jawatankuasa pusat MCA berikutan krisis kepimpinan yang berlarutan lebih setahun.

Mengikut Fasal 41 perlembagaan MCA, pemilihan perlu diadakan dalam tempoh sebulan jika 21 anggota jawatankuasa kerja meletak jawatan.

Ingin membantu menggerakkan blog ini? sila klik di sini setiap kali anda membaca. Setiap klik amat membantu saya.Terima kasih!

No comments

Powered by Blogger.