Dakwaan Anwar-CIA Jenaka Mingguan Umno-BN

Oleh Faizal Ezzany

KUALA LUMPUR 13 Julai - Laporan akhbar Utusan Malaysia milik Umno yang mendakwa Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim adalah 'alat' kepada Agensi Perisikan Pusat Amerika Syarikat (CIA) adalah amat liar dan karut semata-mata kata Ahli Parlimen Subang, Sivarasa Rasiah.

Dengan hanya memetik penulisan seorang blogger New York yang diragui bernama Elaine Meinel Supkis yang diangkat Utusan sebagai 'penulis blog terkemuka', akhbat tersebut terus menelan apa yang terkandung dalam tulisan blogger ntersebut .

"Bagi saya itu tuduhan yang amat liar dan karut serta tidak mempunyai asas yang kukuh. Kita melihat Umno-Barisan Nasional sekarang berada dalam kegelisahan sebab itulah tuduhan yang dilakukan oleh mereka kebelakangan ini bersifat kelam kabut.

"Kalau sebelum ini banyak tuduhan yang telah mereka lemparkan kepada Anwar seperti minta maaf dengan Yahudi dan dua hari lepas laporan Anwar bayar 'Cable News Network' (CNN) untuk satu temuramah. Sekarang mereka keluarkan satu lagi isu yang tidak berasas, bagi saya ini adalah jenaka 'joke of the week' terhadap Umno-BN.

"Berkenaan dengan tuduhan berkaitan CNN, pada pendapat saya CNN akan menjawab tuduhan tersebut kerana itu mencemarkan imej CNN. Tuduhan yang dibuat oleh Umno-BN mengambarkan seolah-olah CNN mengamalkan rasuah di dalam perkhidmatan mereka," jelas Sivarasa kepada Suara Keadilan.

Tambah beliau setiap tuduhan yang dikeluarkan oleh Umno-BN adalah kerana mereka tidak dapat menjawab setiap persoalan yang dikemukakan oleh Pakatan Rakyat sama ada di luar mahupun di dalam Dewan.

"Meraka tidak ada jawapan yang tepat untuk menjawab persoalan yang diutarakan.

"Bagi kita sebagai parti yang dipilih oleh rakyat, kita akan terus turun bertemu dengan rakyat untuk memberi penjelasan yang sebenar apa jua kepincangan di dalam kerajaan. Kita tahu rakyat tertanya-tanya setiap kali tuduhan dikeluarkan, itu akan diperjelaskan setiap kali kita bersama rakyat.

"Umno boleh memperbesar-besarkan isu ini tetapi kita tidak akan ambil berat terhadap kenyataan tersebut. Peranan kita adalah menyampaikan maklumat yang tepat kepada rakyat bukan memutar belit kenyataan, rakyat dapat menilai mana yang tepat mahupun tidak tepat," tegas beliau lagi.

Mengulas tentang tuntutan Umno Selangor yang mendesak Anwar digugurkan sebagai penasihat ekonomi Negeri Selangor, Ahli Parlimen Subang berkata sikap yang ditunjukkan oleh Umno Selangor itu sebagai sifat kebudak-budakkan.

"Umno Selangor menunjukan sikap kebudak-budakkan dan tidak cerdik apabila mendesak Anwar digugurkan sebagai penasihat ekonomi negeri, tuduhan yang dikeluarkan itu tidak mempunyai asas langsung dan sebab apa kita nak ikut cakap mereka.

"Negeri Selangor dan rakyat memerlukan seorang pemimpin yang mempunyai pengalaman yang luas agar ekonomi negeri ini terus berada pada keadaan yang baik serta rakyat terbela. Kita yakin dengan kepimpinan Anwar, kepakaran yang dimilikinya melebihi pemimpin Umno," jawab Sivarasa.

No comments

Powered by Blogger.