Kenanglah Jasa Polis

Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein mengingatkan masyarakat dan generasi muda terutama pemimpin parti politik yang sering menuding jari dan mengkritik pihak berkuasa terutamanya polis, supaya mengenang kembali jasa-jasa pejuang tanahair yang banyak berkorban untuk negara.

Katanya, keamanan yang dikecapi hari ini bukan datang secara bergolek sebaliknya hasil pengorbanan pejuang negara yang mempertaruhkan jiwa dan raga demi mendapatkan kemerdekaan.(Malaysiakini)

Rakyat Malaysia tidak pernah lupa kepada jasa-jasa polis yang menuntut kemerdekaan tanah air dahulu. Namun, ramai antara mereka telah lama meninggalkan kita. Bagi yang masih hidup, pengorbanan mereka tidak pernah dilupakan.

Menteri sepatutnya faham. Rakyat bukan melupakan jasa polis, atau tidak menghargai pengoraban mereka, tetapi marah dengan tindakan keterlaluan sesetengah anggota pelindung rakyat itu. Rakyat marah kerana polis dilihat bertindak melampaui batasan undang-undang. Polis sepatutnya menjaga keselamatan rakyat. Akan tetapi keyakinan rakyat terhadap polis kian hilang.

Di samping mengingatkan rakyat agar tidak melupakan jasa polis, kerajaan juga wajib berusaha meningkatkan imej, kredibiliti dan integriti polis.

Marilah kita kenang jasa-jasa polis!

Dua wanita mendakwa menerima ganggungan seksual melampau daripada seorang anggota polis di satu sekatan jalan di hadapan sebuah stesen minyak di Jalan Cheras, Taman Midah, di sini, awal pagi kelmarin.

Dalam kejadian pertama, seorang wanita mendakwa diminta beraksi lucah selain dipaksa memberi sogokan RM15 supaya dia tidak ditahan atas kesalahan memandu melebihi had laju. (greenboc)


Keluarga Mohd Azizi Azri Aziz, 17, remaja yang ditembak anggota polis pagi tadi melahirkan rasa sedih di atas kejadian tersebut kerana mangsa tidak bersalah dan tidak mempunyai sebarang rekod jenayah.(Harakahdaily)

Pihak polis dilihat secara berterusan mengenakan tekanan ke atas Pakatan Rakyat dengan memantau secara terperinci segala aktiviti dan tindak tanduk pihak pembangkang.

Jika sebelum ini Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng dan tujuh pemimpin yang lain ‘dipelawa’ oleh polis untuk memberi keterangan berhubung aktiviti mereka, Selasa lalui, ahli parlimen Gopeng, Lee Boon Chye menjadi mangsa ke-9. (Malaysiakini)

Seorang lagi mangsa yang mendakwa ditembak oleh polis, Siti Nasrinda Sumirin, hari ini tampil membuat pendedahan yang dia ditembak di Klang pada Ogos tahun lalu..(Tranungkite)
Seluruh badan Kugan cedera parah. Dikatakan Kugan tidak diberi makan dan minum selama tujuh hari, sepanjang dalam tahanan untuk siasatan. Mulutnya berbuih, selain berdarah. Luka berat di seluruh badan. Seakan Kugan dipukul samseng ganas dan bukan dari tahanan polis. (cetusan-hati)

Kerajaan berdepan dengan kecaman hebat kerana menangkap beratus-ratus orang dan menggunakan gas pemedih mata dan merima air untuk menyuraikan perhimpunan menentang Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) yang membolehkan penahanan tanpa bicara, semalam.

Lebih 60 daripada 589 orang yang ditahan dalam perhimpunan semalam – yang disertai lebih 15,000 orang di pusat bandar Kuala Lumpur – masih ditahan, demikian menurut laporan media dan para peguam.(Malaysiakini)

http://satumalaysia.wordpress.com/2010/07/04/kenanglah-jasa-polis/

No comments

Powered by Blogger.