Noh Omar, Khir Toyo Bersaing Untuk Mendapat Perhatian Najib

Oleh Rusnizam Mahat

SHAH ALAM 23 Julai - Isu pasir di Selangor merupakan ciptaan Umno yang telah digunakan untuk mengukur pengaruh dan populariti pimpinan Umno di negeri itu, yang menyaksikan pertembungan antara bekas Menteri Besar, Datuk Seri Dr Khir Toyo dan Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan Umno Selangor, Datuk Seri Noh Omar.

Menurut Ahli Dewan Negeri Seri Muda, Shuhaimi Shafiei, wujud perang pengaruh antara kedua kem pemimpin tersebut yang kini sedang berlumba-lumba menonjolkan pengaruh bagi membuktikan kepada Perdana Menteri dan Presiden Umno, Datuk Seri Najib Razak siapa yang lebih layak menerajui Umno-Barisan Nasional Selangor pada pilihan raya umum akan datang.

"Sidang akhbar berasingan oleh kedua-dua mereka, hasil ciptaan isu yang sama membuktikan wujud perang pengaruh di antara keduanya. Mereka cuba menyembunyikan pergaduhan tersebut sejak saya mendedahkan pertembungan itu pada 20 Februari 2010 lepas," kata Shuhaimi dalam satu kenyataan media semalam.

Menurutnya lagi, bukti pertembungan itu dapat disaksikan apabila Noh bertindak menyewa helikopter untuk mencari bukti isu pasir di Selangor dalam usaha mengkambing hitamkan Pakatan Rakyat tetapi pada masa yang sama memalitkan lumpur ke muka Dr Khir.

Manakala Dr Khir pula cuba menggunakan pendekatan tertentu bagi memadamkan pengaruh Noh yang dipercayai semakin berkembang di negeri itu.

"Cara mereka bertindak membuktikan pasir di Selangor hanyalah batu loncatan mencari pengaruh dan tidak lebih dari itu. Mereka sedang mencuba menjadi juara pada larian di atas isu pasir yang dimulakan mereka dan di kalangan mereka sahaja,"ujarnya.

Shuhaimi, yang juga pembantu Exco Sumber Alam Selangor berkata kejadian curi pasir berlaku lebih teruk pada zaman Dr Khir menjadi Menteri Besar terutamanya di Batang Berjuntai dan Kuala Langat.

Beliau turut mendakwa mempunyai gambar yang diambil dari udara semasa meninjau kawasan tersebut pada awal April 2008 bersama Exco Selangor, Yaakob Sapari.

"Ironinya, kenapa kawasan ini yang di tinjau Noh Omar? Tujuannya adalah untuk memalukan Khir Toyo kerana Khir Toyo menunjukkan kawasan Dengkil yang mana YB Marsum Paing adalah penyokong kuat Noh Omar.

"Batang Berjuntai di kawasan YB Amirudin Setro, yang merupakan orang kanan Khir Toyo sekarang," jelas beliau merungkai kemelut antara dua pemimpin Umno itu," kata beliau.

Bagaimanapun Shuhaimi berkata wujud golongan 'play safe' dalam Umno Selangor seperti ADUN Kuang, Abdul Shukor Idrus Kuang dan penyokongnya yang hanya mengikut siapa yang memiliki pengaruh paling besar.

"Mereka hanya ikut kepada siapa yang bagi mereka makan. Setakat ini mereka lebih rapat dengan Noh Omar kerana beliau Menteri sedangkan Khir Toyo hanya ADUN biasa yang sudah lemah cengkamannya," jelas Shuhaimi lagi.

No comments

Powered by Blogger.