Pakatan nafi gantung kain rentang isu SUK

SHAH ALAM 11 Jan – Pakatan Rakyat (Pakatan) Selangor hari ini menafikan mereka terbabit menggantung kain rentang yang didakwa menolak campur tangan Sultan dalam pentadbiran negeri itu.

Kain rentang yang digantung sekitar Shah Alam tertera tulisan berbentuk provokasi bagi menjatuhkan kerajaan Pakatan Rakyat di Selangor

Kain rentang tersebut yang digantung di sekitar Shah Alam tertera tulisan berbentuk provokasi seperti ‘Di manakah Keadilan Sultan Dalam Isu Pemilihan SUK? Siapa Lebih Berhak?” dipercayai ingin mencetuskan ketegangan antara pimpinan Pakatan di Selangor dengan Institusi Diraja.

Dalam sidang media di pejabat Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Abd Samad menyifatkan tindakan itu dilakukan oleh individu yang tidak bertangungjawab dengan lambang Pakatan jelas tertera untuk tujuan memburuk-burukan imej dan mengeruhkan hubungan antara rakyat, pimpinan Pakatan Rakyat dan pihak istana.

“Kita menafikan banner-banner ini datang daripada pihak kami (Pakatan) dan dari isi kandungannya bercanggah dengan sikap Pakatan dan kami jelas tidak mahu adanya sengketa dengan pihak istana dan ini terbukti atas kesanggupan Menteri Besar dan Exco untuk hadir dalam majlis angkat sumpah tempoh hari.

“Kita melihat lawan kita ialah Umno-BN dan bukannya pihak sultan,” katanya.

Khalid berkata, sekurang-kurangnya terdapat tiga kain rentang, ditemui di Seksyen 9, Seksyen 13 dan di Bulatan Shah Alam.

Menurutnya lagi, dalam kain rentang tersebut tertera bendera ketiga-tiga parti gabungan Pakatan, dan tertulis Biro Penerangan Selangor.

Sementara itu, seorang ahli jawatankuasa PAS Shah Alam telah membuat laporan polis berhubung kain rentang tersebut.

Mohd Sofian Mohd Shariff membuat laporan tersebut di Balai Polis Seksyen 11, Shah Alam.

Sementara itu dalam sidang media yang sama, wakil DAP, Ng Suee Lim berkata, pihaknya sentiasa berpendirian menjunjung Perlembagaan dan kedaulatan Institusi Diraja serta menyifatkan kain rentang tersebut adalah usaha Umno-BN untuk mencetuskan keretakan hubungan antara Pakatan dengan pihak istana.

“Saya beranggapan ini adalah satu lagi projek Barisan Nasional, khususnya Umno yang begitu tertekan dengan 100 hari Pimpinan Pakatan Rakyat seperti yang diputuskan semasa Kovensyen Kedua Pakatan Rakyat di Pulau Pinang baru-baru ini.

“Ini kerana ramai rakyat dapat menilai keikhlasan Pakatan mentadbir negeri Selangor, membuatkan mereka tidak senang duduk dan melaga-lagakan serta membakar api kebencian, khususnya orang-orang Melayu terhadap Pakatan,” katanya.

Dalam pada itu, Ketua Cabang Parti KEADILAN Rakyat (KEADILAN) Selangor, Yahya Sabri berkata, provokasi seperti ini bukan perkara baru dan jelas ia dibuat untuk menjatuhkan pihak lawan dengan fitnah dan tohmahan yang melulu demi kepentingan poltik mereka.

“Bagi kita provokasi ini bukan perkara baru, ia seperti apa yang berlaku di Johor, ketika Datuk Chua Jui Meng menjadi Pengerusi KEADILAN Johor turut berlaku perkara seperti ini.

“Maknanya agenda ini dimainkan oleh Umno, dan kita cukup yakin ianya dimainkan oelh mereka, kalau setakat banner-banner ini kita sudah cukup masak,” katanya.

No comments

Powered by Blogger.