Winnable candidate dan gunting dalam lipatan Umno

Oleh Zulkifli Sulong

Ketika melawat Sarawak baru-baru ini, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak telah mengumumkan, BN akan memilih calon yang boleh menang (winnable candidate) dalam pilihan raya umum akan datang.

Calon-calon itu mestilah diterima oleh penduduk setempat dan tidak semestinya yang mempunyai jawatan dalam parti, katanya ketika berucap di Konvensyen SUPP di Borneo Convention Centre Kuching (BCCK).


Selepas itu, apabila datang pilihan raya kecil Tenang, BN mengumumkan Mohd Azahar Ibrahim, bekas ADO Rengit menjadi calonnya. Azahar atau lebih dikenali dengan nama Tok Ai tidak mempunyai sebarang jawatan dalam parti.

Ketika mengumumkannya, timbalan Najib, Tan Sri Muhyidin Yassin berkata, Azahar diterima semua lapisan kepimpinan Umno bahagian.

“Semua lapisan kepemimpinan Umno bahagian juga menyokong dan membantu beliau, walaupun ketika ini Azahar tidak memegang sebarang jawatan dalam bahagian,” katanya pada sidang media selepas majlis pengumuman di hadapan kira-kira 1,000 penyokong BN, di pekarangan Pejabat Umno Labis.

Mengulas lanjut, Muhyiddin berkata, pemilihan Azahar tidak bermakna parti menafikan kepemimpinan peringkat bahagian, sebaliknya ia pertimbangan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, selaku Pengerusi BN untuk meletakkan calon yang diterima semua pihak.

Melihat kepada latar belakang ini, ramai berpendapat Najib sebenarnya sedang mencuba formula beliau iaitu untuk meletakkan calon yang pada pandangan beliau boleh menang dalam sesuatu pilihan raya.

Pemilihan Azahar juga bermakna, kesemua 35 pemegang jawatan dalam Umno bahagian Labis yang ada tidak layak atau bukan winnable candidate. Mungkin pelbagai sebab boleh disenaraikan Najib ketika membuat pemilihan ini.

OK itu tidak ada masalah tetapi yang akan menjadi masalah nanti adalah dalam menghadapi pilihan raya umum ke 13. Apakah faktor ini akan menjadi kriteria Najib.

Andaikatalah Azahar benar-benar dibuktikan sebagai winnable candidate dalam pilihan raya kecil ini. Beliau mendapat undi yang besar bahkan lebih dari sasaran BN iaitu melebihi 5,000 undi majoriti.

Apakah sebenarnya akan terjadi kepada kesemua pemegang jawatan dalam Umno sekarang di seluruh negara. Apakah mereka juga termasuk dalam senarai winnable candidate atau pimpinan Umno tidak lagi melihat mereka sebagai calon-calon yang berpotensi untuk menang.

Kini pemikiran inilah sebenarnya yang sedang menghantui jentera Umno di Tenang. Ia tidak menjadi tenang di dalam Umno bahkan bergelora.

Ketika Azahar disifatkan sebagai calon yang bersih oleh BN (sebab itulah beliau terpilih), tiba-tiba PAS mendedahkan rekod sebenar Azahar. Beliau bukan sahaja tidak bersih bahkan terdedah skandal yang memalukan para pegawai tadbir seluruh negara.

Bayangkan bagaimana seorang ADO boleh melelong tanah milik individu tanpa pengetahuannya dan pada hari lelongan hanya seorang sahaja pembida yang hadir. Ekoran itu, tanah itu telah dijual dengan harga yang jauh lebih rendah dari harga pasaran.

Hasilnya, pemilik tanah itu menyaman Pejabat Tanah Segamat tempat dia bekerja dan mahkamah mengesahkan pejabat tanah itu bersalah dan pegawai yang kendalikan kes lelongan itu adalah calon BN yang dikatakan seorang pegawai yang cekap ini.

Selepas kalah di mahkamah, sekali lagi pejabat tanah ini menghadapi saman dari pembeli tanah yang dilelong tadi. Kesnya akan mula dibicarakan tidak lama lagi.

Pembeli tanah itu, Norhana Mohd Ali, menuntut gantirugi berjumlah kira-kira RM1.5 juta dari Azahar dan pejabat tanah Segamat dan Mahkamah Tinggi Muar telah pun menetapkan tarikh pendengaran kes tuntutan Norhana ke atas calon BN di Tenang itu dan tiga yang lain pada 7 Februari 2011 ini.

Persoalannya, bagaimana PAS boleh mendapat segala dokumen ini. Saya lebih percaya, ia adalah kerja orang dalam sendiri dan boleh jadi ia adalah kerja dari salah seorang 35 pajawat jawatan dalam Umno Bahagian Labis ini.

Ini kerana, kemenangan besar Azahar bermakna teori Najib betul. Jika betul bermakna peluang untuk semua pejawat jawatan dalam Umno seluruh negara untuk menjadi calon dalam pilihan raya umum akan datang tipis.

Turut terselah dalam pilihan raya Tenang adalah kehilangan kelibat para pemimpin kanan Wanita Umno samada pusat atau Labis sendiri. Mereka yang dianggap muka popular dalam mana-mana pilihan raya tiba-tiba hilang dari mata media dalam pilihan raya kecil ini.

Benar Wanita Bahagian dan juga Umno Labis menafikan hal ini tetapi siapa boleh menafikan realiti bahawa kelibat Wanita Umno kurang benar dalam pilihan raya kecil ini.

Apakah ia ada kaitan dengan penolakan cadangan mereka agar ketua Wanita Bahagian Labis dipilih sebagai calon? Tidak diketahui tetapi itulah yang ada di Tenang sekarang.M/I

Zulkifli Sulong is a veteran journalist and the editor of HarakahDaily.net and the Bahasa Malaysia weekly Siasah

No comments

Powered by Blogger.