Pakatan lancar manifesto Kuala Lumpur sejahtera

Keadilan Daily

KUALA LUMPUR: Sembilan Ahli Parlimen Pakatan Rakyat Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur hari ini sepakat menghasilkan manifesto bersama untuk Wilayah Perskutuan Kuala Lumpur.

Bercakap pada sidang media di Kelab Sultan Ismail Kampung Baru, Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar berkata, sempena Hari Wilayan 2011, pelancaran manifesto itu bertujuan untuk memastikan Kuala Lumpur benar-benar menjadi bandar raya sejahtera.

“Inilah janji-janji kami, Pakatan Rakyat Wilayah Persekutuan yang akan kami kotakan demi memastikan kita mencapai Wawasan 2020 dan menjadikan Kuala Lumpur benar-benar bandar raya sejahtera,” katanya.

Turut hadir ialah Ahli Parlimen Bukit Bintang, Fong Kui Lun; Ahli Parlimen Segambut, Lim Lip Eng; Ahli Parlimen Cheras, Tak Kok Wai dan Ahli Parlimen Kepong, Tan Seng Giaw.

Lapan agenda manifesto itu ialah:

1) Menjalankan inisiatif membina baru dan memperbaiki bangunan-bangunan Pusat Perumahan Rakyat supaya mampu mengubah kehidupan golongan berpendapatan rendah.

2) Melaksanakan cadangan transit yang akan menitegrasi sistem pengangukatan awam, dan pada masa sama membina dan membaik pulih prasarana awam agar mampu menjana persekitaran yang mampan.

3) Melaksanakan inisiatif sedia ada kerajaan Persekutuan ke seluruh Wilayah Persekutuan, di mana akan dibina pusat-pusat pengajian di Zon-zon Bandaraya suapaya melahirkan Budaya Pembelajaran Cemerlang.

4) Melaksanakan jaringan CCTV menyeluruh dan diintegrasikan dengan badan-badan berkenaan seperti hospital, pengawalan trafik, polis dan sebagainya serta melahirkan unit sokongan bagi menangani peningkatan kdar jenayah yang sebenar.

5) Mengadakan Hari Kanak-kanak Sedunia peringkat Wilayah Persekutuan tahunan bertujuan mempromosi kebudayaan Malaysia dengan tumpuan khusus pada komuniti dan pembangunan anak muda.

6) Memperkenal dasar lebih mesra perniagaan seperti badan pelesenan untuk menarik minat serta memberi semangat kepada usahawan dan pemilik perniagaan untuk memulakan perniagaan di Kuala Lumpur.

7) Menubuhkan badan bertindak untuk mengkaji dan mengutarakan langkah berkesan yang akan membolehkan adanya Pilihan Raya Kerajaan Tempatan di Kuala Lumpur.

8) Mengkaji dasar dan menggubal dasar-dasar yang akan melindungi alam sekitar di Kuala Lumpur terutamanya kawasan hiutan dalam lingkungan bandar raya serta melaksanakan konsep “indeks bandar raya hijau”.

No comments

Powered by Blogger.