Tiap-tiap Minggu MB Khalid Jumpa Sultan

MB: Pindaan tak perlu dipersembah pada sultan

Pindaan terhadap undang-undang tubuh negeri tidak perlu dipersembahkan kepada Sultan, kata Menteri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim.

"Pertama, panggil bersidang di dewan. (Sama ada) sebarang resolusi dan rang undang-undang perlu dipersembahkan pada Sultan, jawapannya tidak," katanya ketika ditanya sama ada pindaan memerlukan perkenan Sultan.

Beliau mengulas langkah mengadakan sidang DUN bagi meminda undang-undang tubuh bagi memberi kuasa kepada sultan dan menteri besar melantik tiga pegawai tertinggi negeri, termasuk setiausaha kerajaan (SUK).

Berhubung kuasa memanggil dewan bersidang, Khalid mengatakan perkara itu juga "terpulang pada speaker."

Ditanya tentang titah Sultan Selangor yang mahukan cadangan itu dipersembahkan terlebih dahulu kepada Baginda, Khalid berkata, ia hendaklah dimaklumkan pada speaker dahulu.

Bagaimanapun, tambahnya: "Tiap-tiap minggu saya jumpa sultan".

Khalid juga positif cadangan pindaan itu akan mendapat perkenan sultan.

"(Kita) tak perbesar (isu). Saya hendak betulkan perkara ini. Saya ingat Sultan pun setuju. Takkan tak setuju," katanya.

Dalam sidang media selepas mempengerusikan mesyuarat Majlis Tindakan Ekonomi Selangor di bangunan SUK Shah Alam hari ini, Khalid enggan membuat spekulasi tentang hasil sidang itu nanti.

"Terpulang pada dewan, positifkah, negatifkah. Tapi saya tak boleh buat spekulasi," katanya.

Mengakui lantikan Khusrin itu sah, Khalid juga berkata beliau tiada sebarang masalah memberikan kerjasama, seperti dititahkan Sultan.

Bagaimanapun, kata Khalid, perkara itu melibatkan hal pengurusan negeri.

"Tentang kerjasama, datang tengok beliau angkat sumpah, itu pun kerjasama juga," katanya.

No comments

Powered by Blogger.