Gelombang merah, penyambung fitnah Umno

Oleh: Wan Nik Wan Yussof,

Bahang pilihan raya sudah hangat terasa. Ia cukup menghangatkan berikutan berlakunya 16 siri pilihan raya kecil semenjak pilihan raya umum Mac 2008. Malah cukup menghangatkan bila kehadiran pilihan raya umum negeri Sarawak pada 16 April nanti. Cukup menghangatkan lagi, apabila terdedah mahupun didedah beberapa siri isu panas berkaitan politik. Terbaru adalah didedahkan video seks hitam putih cukup ‘klasik’ oleh tiga individu "Datuk T" yang mengaitkannya dengan seorang tokoh pembangkang.


Ekoran dripadanya, isu panas itu sudah mematikan populariti ‘gelombang merah’ jajaan Umno Kelantan pimpinan Datuk Seri Mustapa Muhamad. Namun, gelombang merah yang sudah dijaja begitu hebat bersama baju merah sudah hampir "meminar" pandangan mata rakyat Kelantan.

Apa pun, tekad Umno Kelantan menggunakan strategi politik massa untuk memukau rakyat Kelantan dengan warna merah itu tetap diteruskan. Ini kerana asas gerakan yang diceduk daripada strategi politik Umno Terengganu pada pilihan raya umum 2004 sudah dijadikan model ikutan Mustapa bagi menjayakan misi merampas tampuk Menteri Besar daripada Tuan Guru Nik Abdul Aziz. Oleh itu, sehangat mana sekalipun hawa politik Kelantan, misi gelombang merah mesti diteruskan demi impian dan peluang yang ada.

Manek Urai mengkhayalkan Umno

Ada kalangan Umno sendiri menganggap gelombang merah sebagai platform untuk mengkhayalkan ahli dan pemimpin Umno yang sudah ‘segar’ ekoran lonjakan undi BN di Manek Urai dan kembali semula menawan Dun Galas. Ada logiknya kerana kesan pasca pilihan raya kecil Manek Urai dengan mengambil kira upaya Umno mengurangkan majoriti PAS sebanyak 6.36 peratus, maka pihak Umno yakin akan dapat menawan sekurang-kurangnya 18 Dun.

Keyakinan itu dibina berasaskan 18 Dun berkenaan, didapaati PAS menang agak tipis pada PRU 2008. Dun-dun tersebut ialah Galas, Dabong, Tendong, Guchil, Gual Periok, Bukit Tuku, Wakaf Bharu, Jelawat, Semerak, Melor, Pulai Chondong, Temangan, Selising, Kemuning, Limbongan, Gaal dan Perupok. Apabila dicampurkan dengan Dun yang sudah dikuasai Umno, iaitu Kok Lanas, Nenggiri, Paloh, Kuala Balah, Bukit Bunga dan Pengkalan Kubor, maka pihak Umno layak mendakwa bahawa peluangnya boleh menguasai 6 campur 18 bersamaan 24 Dun daripada 45 Dun. Jumlah itu sudah cukup bagi Umno mendakwa parti BN akan merampas Kelantan pada PRU ke-13 nanti.

Menang di kubu sendiri

Begitu pula, pilihan raya kecil Galas sudah meluaskan ‘lubang hidung’ pemimpin Umno di Kelantan untuk terus tersenyum. Masakan tidak, lonjakan undi Orang Asli telah menyumbang kemenangan besar BN di kubu sendiri. Justeru pencapaian Umno telah melonjak sebanyak 10.25 peratus undi di Galas. Biarpun dokongan Orang Asli itu bukanlah satu kes yang mewakili kesemua Dun di Kelantan. Sementara undi Melayu masih utuh dengan PAS.

Apa pun, kemenangan BN di Galas pada pilihan raya kecil November 2010 lalu sudah cukup bagi BN mendakwa dan menyakini dapat merampas Kelantan dari PAS dalam pilihan raya umum akan datang. Ini bermaksud, selain 24 Dun yang boleh dimenangi berasaskan keupayaan mengurangkan undi PAS di Manek Urai, maka Dun-dun tambahan yang boleh dimenangi ialah mana-mana Dun dimenangi PAS di bawah 59 peratus. Dun tersebut ialah Gual Ipoh, Mengkebang, Manek Urai, Pwengkalan Pasir, Chetok, Kelaboran, Kadok, dan Tawang. Ini bermakna Umno boleh menang hingga 32 Dun dan PAS hanya mampu bertahan 13 Dun sahaja.

Retorika gelombang merah

Justeru, analisis peluang bagi Umno pasca dua pilihan raya kecil––Manek Urai dan Galas––sudah menggembirakan BN di Kelantan. Oleh kerana itu, pihak Mustapa selaku pengerusi perhubungan begitu yakin dengan sambutan rakyat.

Di sebalik keyakinan itu, gelombang merah telah dijadikan retorika kempen bagi menggerakkan rakyat Kelantan menolak PAS. Pelaksanaannya dimulai dengan pelancaran gelombang merah di peringkat negeri pada 5 Februari 2011 lalu. Sasarannya adalah untuk menguasasi 400 ribu pengundi muda negeri Kelantan pada pilihan raya umum ke-13 nanti.

Berikutan itu, nampaknya agenda setting Umno kini sedang memasuki musim pelancaran gelombang merah di peringkat bahagian. Sehingga kini, antara bahagian yang sudah terlibat ialah Kota Bharu, Pasir Mas, dan terbaharu bahagian Pasir Puteh.

Di Pasir Mas, ia dilancarkan pada hari Ahad, 6 Mac bertempat di Sekolah Kebangsaan Dato’ Hamid 2 dsihadiri 1,000 orang. Di Pasir Puteh pula, dilancarkan pada Isnin, 21 Mac juga di sekolah, iaitu di Sekolah Sri Aman dan didakwa dihadiri 7,000 orang. Satu kehadiran yang disifatkan oleh Pemuda Umno Kelantan sebagai kejayaan.

Berdasarkan pemerhatian majlis pelancaran itu, sudah jelas Umno melalui pengerusi perhubungannnya sudah menipu rakyat dan menyalahgunakan jentera kerajaan Pusat untuk menjayaka impian politiknya. Di antara asasnya ialah pertama menggunakan padang sekolah, mengadakan pelancaran pada hari bekerja, memaksa kakitangan awam termasuk guru dan kakitangan jabatan supaya hadir meramai majlis dan sudah tentu sejumlah kewangan jabatan telah digunakan berlapikkan penganjuran program kerajaan.

Sebagaimana berlaku di Pasir Puteh, jemputan kepada orang ramai adalah majlis pemimpin bersama rakyat mirip anjuran agensi kerajaan bukannya Umno. Namun apa yang berlaku majlis menyarung baju merah itu turut disulami dengan ucapan Mustapa selaku pengerusi Umno Kelantan yang diisi dengan kata nista, fitnah dan penipuan di depan mata rakyat. Tiada ucapan pengarah mana-mana jabatan kerajaan.

Apa yang jelas, Umno sudah bersifat mempolitikkan pentas kerajaan apabila Mustapa sendiri menyebar fitnah atas isu-isu yang dihangatkan oleh media TV dan surat khabar serta blogger mereka. Antaranya ialah mempolitikkan isu Bazar Tok Guru, pembangunan tanah oleh Ladang Rakyat dan bekalan air bersih Air Kelantan. Justeru antara yang memberi publisiti murahan ialah TV3 dan blog "Gelombang Merah: Dari Galas ke Kota Darulnaim" sudah berlagak juara rakyat kerana berjaya mendedahkan isu-isu fitnah yang terkutuk di sisi Islam.

Mungkin sudah sampai masanya Umno menilai diri, betapa perjuangannya yang sudah huduh di mata rakyat Kelantan ditolak. Justeru, apa pun yang Umno lakukan untuk kembali berkuasa harus ditolak sekali lagi oleh rakyat Kelantan.

No comments

Powered by Blogger.