Sikap rakus Umno-BN bagai Yahudi

Oleh Ibnu Amis

SELEPAS beberapa kekalahan pada PRK, BN kembali meraih kemenangan dalam PRK selepas itu dengan kempen yang rakus dengan sogokan dan melanggari peraturan pilihan raya.

Kenapa begitu rakus dan berleluasa tanpa segan silu demi mencapai kemenangan? Pasti ada penasihat licik yang dibayar berjuta ringgit untuk tujuan itu. Siapakah penasihat dan perunding itu?

Agresifnya cara berkempen Umno-BN nampak seiras tindakan Israel terhadap Palestin di mana rejim zionis bersikap “Aku tidak peduli apa jua masyarakat dunia nak kata, katalah apa pun, tapi apa yang aku tau aku akan pertahankan kuasa yang sedang aku nikmati dengan apa cara sekali pun selagi kuasa besar dunia terkini bersama aku.”

Setakat ini, segala pencabulan sistem demokrasi pilihan raya oleh Umno-BN, tidak ada kuasa di Malaysia ini yang dapat menghalang mereka demi mengukuhkan lagi kuasa mereka yang sedia ada sekarang ini.

Siapakah penasihat dan perunding mereka yang antara pesanannya seolah-olah berbunyi “Sementara kamu ada kuasa, jika ingin kekalkan kuasa, pekakkan telinga tentang apa jua pembangkang nak kata.

Apa dipedulikan, SPR, Kehakiman, Agensi Penguatkuasa dan segala apa jua agensi kerajaan, serta badan berkanun, dan syarikatsyarikat besar (yang dikuasai melalui GLC dan yang ada kepentingan untuk terus hidup Sikap rakus Umno-BN bagai Yahudi segar-bugar), kamu yang kuasai dan bisa diatur.”

Contohnya, semasa PRK Sibu “Jika kamu tolong kami, kami akan tolong kamu”. Di PRK Tenang “Apa SPR dan SPA boleh buat?” bila Pegarah Pelajaran Johor, secara terbuka turut berkempen untuk umno-BN” dan di PRK Merlimau, Kerdau, bertambah berleluasa lagi demokrasi diperkosa oleh umno- BN, bermula sejak sebelum penamaan calon lagi.

Tidak dinafikan, ada juga pegawai SPR serta lain-lain agensi kerajaan yang cukup meluat dan jijik dengan tingkah laku Umno- BN. Tetapi apa yang nak dikatakan, mereka juga kakitangan kerajaan yang dibayar gaji oleh kerajaan yang dikuasai umno-BN, yang ketika ini sedang dengan rakus dan lunaknya sedang memboroskan wang negara semahu mungkin yang semestinya penasihat mereka telah memberi amaran keras, “Jika kuasa tercabut, kamu akan menghadapi kesulitan hidup di dunia yang penuh warna-warni ini dengan amat malang sekali... jadi apa cara sekali pun, kamu wajib mempertahankan serta memperkukuhkan kuasa yang kamu sedang nikmati ini.

Jika di Libya, Ghadaffi menggunakan tentera upahan, di sini kamu cuma adakan pengundi upahan dan suapan.”

No comments

Powered by Blogger.