Penulis memang tidak penting buat Pakatan?

Oleh DINSMAN

Kali ini saya menulis di Yan, Kedah. Sementara menunggu peserta Bengkel Penulisan CAP-Paksi 13-18 Mei semuanya hadir mendaftar diri di Chalet D' Yan, Titi Hayun, saya cuba menyiapkan wacana ini.

Tentunya fikiran saya pun tidak menerawang jauh sangat meninggalkan program yang akan berlangsung di sini, iaitu bengkel penulisan. Saya memikirkan bahawa bengkel penulisan selama enam hari ini bertujuan untuk melahirkan beberapa orang penulis yang benar-benar akan menulis selepas ini, sama ada menulis dalam akhbar dan majalah atau menerbitkan buku sendiri.

Maka saya terfikirkan peranan penulis. Dan saya terfikirkan juga apakah pihak Pakatan Rakyat dan terutamanya PAS benar-benar menyedari akan peranan penulis dalam masyarakat kita hari ini. Dan saya tak perlu berlama-lama sebenarnya memikirkan perkara ini, kerana ia bukanlah satu perkara baru. Ia selalu timbul dalam perbincangan dengan kawan-kawan penulis, budayawan dan pengamal media.

Di kalangan penulis, budayawan dan pengamal media kita memang jelas berpendapat bahawa pihak pimpinan Pakatan Rakyat seperti tidak begitu menyedari pentingnya peranan yang boleh dimainkan oleh penulis dan pengamal media. Ini jelas dapat dilihat pada cara mereka berhubung dengan golongan ini, dan pada program-program yang mereka buat, yang berhubungan dengan golongan ini.

Tetapi peliknya, mereka selalu kita dapati memarahi media-media pro-Umno/BN kerana tidak membuat laporan berita yang adil, dan tidak mengamalkan dasar kebebasan media. Pimpinan PR di pelbagai peringkat selalu mengecam media kerajaan dan yang pro-Umno/BN kerana tidak berlaku adil kepada PR dalam penyiaran berita. Seolah-olah mereka begitu mengharapkan pada media pro-Umno/BN itu untuk berlaku adil kepada mereka, dan seolah-olah mereka masih memberi kepercayaan kepada media-media pro-Umno/BN itu. Pelik 'kan?

Padahal kita memang tahu benar yang pihak media-media pro-Umno/BN itu, baik namanya Utusan meloya atau namanya TV tiga suku atau apa pun namanya, mereka itu tidak akan samasekali berbuat yang baik kepada kita. Mereka itu memang kerjanya memfitnah PR, dan memang tujuannya hendak menjatuhkan PR.

Yang kita duk percaya lagi dengan mereka itu kenapa? Yang kita duk layan sakan lagi mereka itu pasal apa? Padahal kita bukannya tidak ada media kita sendiri. Di zaman Reformasi 1998 dulu populariti media kita pernah mengalahkan media pro-Umno/BN, baik media cetak mahupun media internet. Tetapi selepas itu sokongan terhadap media kita semakin merosot.

Kenapa merosot? Kerana orang-orang kita sendiri pun tidak memberi sokongan kepada media kita. Kerana pemimpin-pemimpin PR di pelbagai peringkat pun menampakkan yang mereka lebih suka berdamping dan didampingi oleh media-media pro-Umno/BN.

Anda jangan terkejut dengan kenyataan ini. Dan anda jangan terkeliru dengan berita yang sesekali meletup menunjukkan pemimpin tinggi PR marah, berang dan tidak mahu melayan media pro-Umno/BN tertentu.

Hanya sesekali sahaja demikian. Sedangkan selalunya adalah seperti yang saya sebutkan itu. Pimpinan PR sendiri seperti tidak membantu bagi memajukan media-media kepunyaan PR.

Selepas saya tulis perihal seorang aktivis PAS di Johor yang mengadu susah nak beli Harakah di tempatnya, ramai pembaca yang respon dengan SMS dan menelefon saya menceritakan masalah yang sama di tempat mereka. Tak kurang juga yang menceritakan AJK PAS kawasan mereka sendiri pun tak membaca Harakah.

Tapi apa pun, tak mengapalah itu, kerana khabarnya ada kawan-kawan telah menubuhkan "Kembang", dan akan menjalankan aktiviti-aktiviti kempen bagi menyedarkan masyarakat khasnya ahli-ahli PAS supaya membaca Harakah (di samping lain-lain aktiviti).

Balik kepada topik wacana ini seperti yang saya mulakan di atas, iaitu mengenai perlunya pihak PR membina penulis dan pengamal media sebanyak-banyaknya, bagi membantu perjuangan menegakkan kebenaran dan keadilan di bumi ini.

Saya fikirkan begini: Kita jangan mengharapkan kepada penulis-penulis dan pengamal media yang pro-Umno/BN itu. Pengalaman saya bersama dengan golongan penulis di negara ini, sejak sebelum zaman Reformasi, di waktu Reformasi dan sehingga sekarang, boleh dikatakan tidak banyak perubahan. Bahkan kadang-kadang mereka ini lebih Umno daripada Umno. Rasuah mereka biarkan saja. Pembohongan tidak menjadi masalah pada mereka. Rakyat dizalimi pun mereka tidak peduli.

Itulah makanya selepas PRU 2008 Paksi pernah menganjurkan seminar "Penulis - Mengepalai atau Mengekori?" Seminar itu membincangkan sikap penulis hari ini yang jauh berbeza dengan penulis di zaman awal kebangkitan nasionalisme dulu. Kalau dulu golongan penulis (seperti Syed Sheikh Alhadi, Zaaba dan Rahim Kajai) menjadi pemimpin masyarakat, hari ini penulis jauh ditinggal oleh masyarakatnya yang mahukan perubahan.

Jadi, elok kita lupakan sajalah niat untuk mengajak mereka ini supaya sedar dan berubah. Lebih baik kita mendidik dan melatih generasi baru. Kita perbanyakkan golongan penulis dan pengamal media yang memahami dan menghayati perjuangan kebenaran dan keadilan yang diajarkan oleh Rasulullah s.a.w. dan al-Quran. Dan jadikan ini bahagian penting dalam agenda perjuangan kita, termasuk perjuangan politik.

Cuba bayangkan sekiranya kita mempunyai penulis dan pengamal media yang menyokong perjuangan kita ini lebih ramai daripada penulis dan pengamal media yang menyokong Umno/BN. Apa akan terjadi pada senario politik Malaysia? Dengan sendirinya senario politik Malaysia akan berubah, 'kan!

Memang teorinya sangat mudah. Tetapi teori yang sebaik mana pun, tidak akan ada maknanya kalau tidak dilaksanakan. Maka marilah kita melaksanakannya. Dan memang untuk melaksanakan agenda ini pun tidaklah mudah. Tetapi tidaklah begitu payah. Kalau kita mahu, ia boleh dilaksanakan.

Bengkel penulisan CAP-Paksi ini memang tidak dirancang ke arah itu. Saya hanya terfikirkan perkara ini ketika duduk menunggu untuk memulakan bengkel ini. Rasa-rasanya, selepas ini bolehlah dirancangkan pula bengkel penulisan seperti yang dibincangkan ini.

----
Penulis boleh dihubungi dengan emel dinsman_49@yahoo.com.my atau SMS 019-9592408

No comments

Powered by Blogger.