Ulama Malaysia kutuk cara Amerika urus jenazah Osama

KUALA LUMPUR, 4 Mei – Persatuan Ulama Malaysia (PUM) mengutuk cara yang digunakan Amerika Syarikat (AS) ke atas jenazah Osama bin Laden sambil menyifatkannya sebagai sesuatu yang memalukan dan bercanggah dengan prinsip menghormati agama.

Dalam satu kenyaan dikeluarkan hari ini, Yang Dipertua PUM Datuk Syeikh Abdul Halim Abd Kadir berkata mengurus jenazah, dalam kes ini melibatkan Osama, dan mencampakkannya ke dalam Laut Arab merupakan tindakan tidak berperikemanusiaan yang ditunjukkan oleh mereka.

“Apalagi yang mereka mahu setelah umat Islam diperlakukan mengikut citarasa mereka?

“Mereka menyerang Libya dengan menggunakan NATO walaupun (pemimpin Libya Muammar) Gaddafi telah bersetuju untuk berunding. Tiada langsung sifat kemanusiaan yang ditunjukkan oleh mereka ke atas perlakuan jijik sebegini,” kata beliau lagi.

Syeigh Abdul Halim berkata walaupun Osama dikelaskan sebagai pengganas dan merupakan orang yang paling dikehendaki Washington, namun jenazah beliau masih perlu dihormati dan diuruskan pengebumian dengan sempurna.

“Bukan dengan cara mencampakkan ke dalam laut tersebut.

“Kami berpandangan sepertimana Al-Azhar dan umat-umat Islam yang prihatin di seluruh dunia di dalam hal ini,” katanya lagi.

Tambah beliau, cara pengurusan jenazah ala Amerika ini dikhuatiri akan menambah kemarahan umat Islam dengan tindakan yang sengaja membuat provokasi tidak sihat.

“Kita bersetuju menentang sebarang bentuk keganasan dan keganasan tiada tempat di dalam Islam.

“Namun kaedah menanganinya janganlah menampakkan bahawa seakan sudah ada satu keputusan pihak barat untuk menghukum Islam dan menjadikan umat Islam sebagai mangsa,” kata beliau lagi.

Jenazah Osama disemadikan di utara Laut Arab semalam.

1 comment

Putra IJ80 said...

Sekadar meluahkan rasa .,

Tapi Tidak berdaya melakukan atau merobah apa yg.telah berlaku.

Umat Islam hanya sekadar mendengar melihat

Dan bersimpati.

Itu pun jika ada sedikit cahaya Keimanan di dada.

Di Malaysia pun apa kurang nya Penginayaan pada umat Islam sejak dulu lagi.,contoh nya Mamali.

Masuk telinga kanan klue telinga kiri.

Powered by Blogger.