Rajagobal: Nasib tidak memihak Malaysia

KUALA LUMPUR, 29 Julai — Biarpun gagal mara ke pusingan ketiga perlawanan kelayakan Piala Dunia 2014 malam tadi, aksi cemerlang dipersembahkan oleh skuad kebangsaan wajar diberi pujian.

Impian Malaysia untuk melakar sejarah dengan melangkah ke pusingan ketiga kelayakan musnah apabila sekadar seri 1-1 pada perlawanan timbal balik menentang Singapura semalam.

Ketua jurulatih kebangsaan Datuk K. Rajagobal berkata, secara keseluruhan beliau berpuas hati dengan persembahan pemainnya yang bekerja keras, namun menganggap nasib tidak menyebelahi Malaysia.

Malaysia gagal bangkit untuk mara ke pusingan ketiga kelayakan Piala Dunia biarpun seri 1-1 untuk menjadikan agregat 4-6.

“Pemain saya telah bermain dengan baik dan mereka dilihat tidak menghampakan sokongan ribuan penyokong negara yang membanjiri Stadium Nasional Bukit Jalil.

“Sepatutnya kita boleh menang kerana terdapat beberapa peluang yang gagal dimanfaatkan oleh pemain kita namun saya tetap berbangga dengan kebangkitan pemain memperolehi gol pertama pada babak kedua perlawanan,” katanya dipetik Bernama Online.

Rajagobal berkata penjaga gawang gol kebangsaan, Khairul Fahmi Che Mat telah menunjukkan aksi cemerlang apabila berjaya menyelamatkan beberapa cubaan bahaya daripada Singapura.

“Kesungguhan Khairul Fahmi dan seluruh pasukan harus diberi pujian,” katanya.

Sementara, ketua jurulatih Singapura, Radojko Avramovic berkata beliau dengan pencapaian pemain untuk mara ke pusingan ketiga pusingan kelayakan Piala Dunia 2014 zon Asia.

“Punca kejayaan adalah disiplin dan permainan cemerlang yang ditunjukkan oleh oleh semua pemain.

“Ini bukan kali pertama kami bermain di hadapan begitu ramai penonton. Kami mempunyai banyak pengalaman dan tidak gentar bermain di hadapan penyokong Malaysia,” katanya.

Pasukan Harimau Malaya tersingkir menerusi agregat 6-4 selepas kalah 5-3 pada perlawanan pertama pusingan kedua di Singapura Sabtu lalu.

Laporan itu juga menyebut, Mohd Safee Mohd Sali menceriakan 90,000 penonton dengan memberi harapan untuk mengatasi defisit dua gol apabila menjaringkan gol tunggal pada minit ke-57.

Keghairahan pasukan negara untuk mencari ruang dan peluang membolosi benteng pertahanan Singapura nyata meleset apabila pasukan lawan mengatur gerakan pantas bagi mematahkan semangat juang pemain negara.

Keazaman pemain negara untuk menambah gol kedua membawa padah apabila Shi Jiayi membuat gerakan solo selepas menerima hantaran sepakan percuma dari tengah padang untuk mengatasi tiga pemain pertahanan negara sebelum menyumbat gol penyamaan Singapura pada minit ke-72.

Gol tersebut memberi tekanan buat skuad Rajagobal yang memerlukan dua jaringan lagi mengurangkan defisit gol.

Namun semangat Malaysia tidak luntur apabila mengatur beberapa serangan menerusi S. Kunanlan, Safee Sali dan pemain gantian, Ahmad Fakhri Saarani namun penyudah yang tumpul gagal membuahkan sebarang hasil.

Singapura kelihatan ingin melengah-lengahkan masa dengan beberapa pemainnya dilihat mengalami kecederaan.

Malang bagi Ahmad Fakhri Saarani apabila dilayangkan kad merah pada masa tambahan kerana didakwa mengasari pemain lawan untuk menjadikan pasukan negara bermain 10 orang pada minit-minit terakhir hingga wisel penamat ditiup oleh pengadil dari Jepun Takayama Hiroyoshi.

No comments

Powered by Blogger.