Coret Minggu Pertama Syawal

Selamat Hari Raya diucapkan sekali lagi. Maaf Zahir dan Batin. Adalah diharap pengunjung blog yang beragama Islam sudah mula berpuasa enam dan sekiranya belum, bersedia untuk memulakannya dalam masa seminggu dua ini. Menurut pesanan Ar-Rasul, yang bermaksud, sesiapa yang berpuasa sebulan Ramadhan dan seterusnya berpuasa 6 hari pada bulan Syawal, dia seolah-olah telah berpuasa sepanjang tahun. Maka adalah amat rugi sekiranya kita tidak memanafaatkan tawaran dari Tuhan yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang yang sentiasa menyediakan peluang untuk kita menebus dosa dan kesalahan kita.

Sambil menikmati betapa Pemurahnya Allah AzZa wa Jalla, saya mengambil kesempatan di sini untuk mencatit beberapa perkara berhubung pelbagai isu untuk diperbincangkan.

JAIS DAN DUMC
Dr Siti Mariah, Ahli Parlimen Kota Raja, telah mengetengahkan isu ini di dalam blognya. Saya hanya ingin menyebut betapa kecewanya saya apabila mendengar pihak JAIS memohon sebulan tambahan lagi untuk menyediakan laporan. Ini akan pasti memberikan gambaran negatif terhadap professionalisma JAIS yang bertindak dengan begitu cepat ‘memeriksa’ sebuah Gereja tetapi begitu lambat dalam mengeluarkan laporan mengenainya.

Saya difahamkan bahawa pihak DUMC telah bertemu dengan rombongan PAS dan secara umumnya menyatakan mereka tidak ada kena-mengena dengan majlis malam tersebut. Majlis itu adalah majlis NGO yang memohon jasa baik mereka untuk membenarkan mereka menggunakan dewan milik Gereja dan itu sahaja. Laporan ‘memurtadkan orang Islam’ diterima dari pihak yang tidak dikenali dan pihak JAIS bertindak tanpa siasatan yang lebih terperinci. ‘Pihak yang tidak dikenali’ yang melaporkannya mungkin berniat jahat dari awal?

Sama-sama kita tunggu laporan yang semestinya tinggi melangit kerana memakan masa berbulan-bulan untuk disediakan.

UNIT SELAMATKAN AQEEDAH
Ini turut dibangkitkan oleh Dr. Mariah. Sebenarnya saya tidak tahu menahu tentang Unit ini kerana ianya tidak dibincang di peringkat PAS Selangor dan mungkin merupakan initiatif Exco Agama, Dato’ Dr. Hassan Ali sendiri. Mungkin juga ianya dibincang bersama dengan penasihat-penasihat beliau tetapi bukan dengan PAS Selangor atau PAS Pusat.

Apa yang saya boleh ulas ialah ianya meletakkan kesalahan ke atas LZS dan saya tidak tahu samada analisa itu adalah tepat atau sebaliknya. Masalah timbul apabila LZS tidak diletak dibawah kerajaan Negeri dan oleh itu kita tidak boleh berbuat apa-apa. Ini menjadi lebih parah apabila budaya ketelusan dan pertanggung-jawaban tidak dihayati oleh ‘kelompok lama’.

Persoalan perlu pergi ke Gereja dahulu kemudian baru boleh mendapat layanan dari LZS seperti yang telah disebut pun ada betulnya. Takkan begitu perkiraannya. Kalau hendak dibaiki, maka baiki untuk semua, bukan untuk yang ke Gereja sahaja.

‘KETEGASAN’ MAIS
MAIS dilihat tegas mempertahankan tindakan JAIS dan dikaitkan pula dengan DYMM Sultan. Saya difahamakan satu perjumpaan khas telah diadakan di antara NGO-NGO Islam bersama JAIS dan Dato Adzib dari MAIS yang turut dihadiri wakil dari pejabat Peguam Negara. Mereka membincangkan Memorandum yang ingin dihantar ke DYMM Sultan yang menyerang Menteri Besar berhubung isu Kristianisasi ini. Nampak-nampak gaya satu usaha bersungguh-sungguh ingin menjatuhkan MB. Adalah diharapkan tiada exco dari PR, lebih-lebih lagi dari PAS, yang turut serta!

Pada zaman Khir Toyo apabila BN merompak Negeri Selangor, semua diam. Samada MAIS, ataupun JAIS, termasuk Pejabat Peguam Negara mahupun pihak yang menggelar diri mereka mewakili istana. Tetapi di zaman MB yang berkebajikan, bersih dari rasuah dan mementingkan rakyat, apa saja alasan boleh digunakan untuk menempelak MB. Adalah dikhuatiri akan ada yang mula bertanya, “mengapa dulu diam, sekarang nak bising?” Seterusnya nanti ada pula yang akan menganggap dulu dapat bahagian! Sekarang habuk pun tiada, maka itulah sebabnya bikin kecoh.

Dulu pada zaman BN kaki rasuah memerintah Selangor, jarang sekali kedengaran berita Sultan Selangor kecuali berhubung program adat istiadat. Sekarang, Baginda kerap diketengahkan, menegur dan membidas MB. Itulah perangai UMNO. Bila UMNO sudah tidak laku, mereka ketengahkan Sultan sedangkan dulu mereka sendiri yang mencaci Sultan.

Yang paling saya khuatir ialah tercemarnya imej pihak Istana dan DYMM Sultan Selangor sekiranya terus diheret sedemikian rupa oleh juak-juak UMNO/BN. Institusi yang ‘above politics’ atau ‘mengatasi pertimbangan politik’ ini akan tercemar dalam kelicikan politik UMNO yang hanya ingin terus berkuasa walau apa sekalipun yang akan berlaku. Sanggup mengorbankan rakyat dan Negara asalkan mereka kembali memerintah Selangor. Itulah dasar Muamar Gaddafi, dan itulah yang mencerminkan dasar UMNO sekarang!

MAT SABU DAN MAT INDERA
Pasti ramai terkejut bila didedahkan dengan fakta sejarah bahawa Mat Indera adalah seorang yang berpendidikan agama yang diiktiraf ketokohannya oleh kerajaan negeri Johor. Beliau mati ditali gantung pada tahun 1953. Digantung oleh kerajaan penjajah British yang telah meletakkan hadiah sebanyak RM 75,000 bagi yang berjaya menangkapnya. Maka siapa pula dalang yang menangkapnya? Pihak Komuniskah? Yang menagkapnya dan menyerahkannya kepada pihak British tidak lain dan tidak bukan ialah pemimpin UMNO!

Hakikatnya, pada zaman penjajah, ramai yang bangun menentang British. Pihak agamawan, pihak aliran kiri dan pihak kommunis. UMNO yang tidak pernah tahu erti susah payah perjuangan duduk dibawah ketiak penjajah. Itulah sebabnya mengapa apabila saya minta wakil rakyat dan pemimpin UMNO di Parlimen untuk menamakan seorang pemimpin UMNO yang dipenjarakan British, semua diam membisu. Saya telah membuat cabaran ini tidak kurang sebanyak dua kali di Parlimen. Ke dua-dua kali sunyi sepi.

Khairy Jamaluddin berkata bahawa UMNO memilih cara yang bijaksana, elakkan tumpah darah. Mungkin benar, tapi sekiranya ia benar sekalipun, ianya tidak memberi UMNO hak untuk memutar belit sejarah sehingga menafikan perjuangan pihak lain yang lebih gigih dan lebih ikhlas sehingga mengorbankan nyawa sendiri demi merdeka. Tidakkah pemimpin UMNO yang menyebut “hendak buat jarum pun tidak pandai, hendak bicara pasal merdeka?”

Lagipun, terdering dalam telinga saya petikan dari tulisan Lord Cromer, bekas Gabenor British di Mesir, dalam bukunya ‘Modern Egypt’, yang bermaksud; “England bersedia memberikan kemerdekaan politik sepenuhnya kepada tanah jajahannya, sebaik-baik sahaja telah wujud tersedia generasi intelek atau ahli-ahli politik yang telah dibentuk melalui pendidikan Inggeris untuk mengambil alih tetapi dalam keadaan bagaimana sekalipun kerajaan Inggeris tidak akan bertolak ansur walau sesaat untuk penubuhan sebuah negara Islam yang merdeka”. Petikan ini sering dibacakan kepada saya dibeberapa majlis yang telah saya hadiri sejak usia remaja lagi. Mungkin generasi itulah yang dianggap Khairy sebagai generasi bijaksana sehingga mereka bersekongkol dengan British menahan dan membunuh rakyat Negara ini yang menuntut kemerdekaan. Atau apakah mungkin bakal mantan ketua pemuda UMNO ini ingin mencabar saya untuk berdebat pula?

PELARIAN ISLAM UIGHUR YANG MALANG
Tengah-tengah bulan Ramadhan beberapa orang Pelarian Islam Uighur yang datang dengan mengharapkan perlindungan telah dikembalikan ke Negara China atas permintaan kerajaan China. Kumpulan ini adalah terdiri dari masyarakat yang beragama Islam dari Sinkiang (Xin Xiang) yang berjumlah 11 atau 12 orang. Mereka sedang berjuang menuntut hak mereka dari kerajaan China. Mereka datang mengharapkan suaka politik dari pihak UN. Berhenti di Malaysia mungkin kerana dianggap Malaysia Negara ummat Islam dan kerajaannya kerajaan yang akan membela nasib mereka. Mungkin terlalu meyakini berita dan propaganda yang disiarkan oleh kerajaan UMNO/BN. Lebih-lebih lagi dalam isu memperjuangkan nasib ummat Islam yang kononnya sedang dimurtadkan pihak Gereja. Mungkin mereka beranggapan kerajaan sebegini sudah pasti akan membantu mereka.

Mungkin juga mereka mengharapkan PERKASA akan ke jalan raya dan begitu juga kumpulan PATRIOT, untuk membela nasib mereka. Namun, semuanya bagaikan fatamorgana. Mereka ditahan Polis, dituduh melakukan jenayah memperdagangkan manusia dan dihantar balik ke China. Ini dilakukan dengan penuh pengetahuan bahawa di China, besar kemungkinan mereka akan diseksa dan dipenjarakan. Dan perkara ini berlaku menjelang Eidul Fitri. Sedangkan pihak UN memohon supaya mereka disimpan di Malaysia sambil permohonan mereka untuk mendapat taraf pelarian di bawah lindungan UN diproses.

Akhirnya UN membidas tindakan kerajaan Malaysia, Amerika Syarikat juga turut membidasnya dan NGO antarabangsa dan tempatan, yang turut terdiri darihttp://www.blogger.com/img/blank.gif NGO bukan Islam, turut membidas tindakan kerajaan Malaysia. Tindakan yang kejam dan tidak berperikemanusiaan.

UMNO, PERKASA dan PATRIOT? Mereka perjuangkan ‘Melayu Islam’ kononnya. Kaum Pelarian Islam Uighur tidak dikenali mereka. Begitu juga dengan nasib ummat Islam di Urumqi. Dikhabarkan bahawa mereka telah dilarang berpuasa oleh kerajaan China. Kerajaan Malaysia, UMNO, PERKASA, PATRIOT hanya berpeluk tubuh mendiamkan diri, membisu seribu bahasa. Golongan inikah yang ingin kita gelar sebagai pejuang?

WaLlahu 'Alam
KHALID SAMAD

No comments

Powered by Blogger.