Isu bahasa lambang hipokrasi Umno

Oleh: Mat Zain Mat Isa

Banyak sangat kenyataan dan gesaan dibuat para pemimpin Umno yang tidak konsisten dengan keputusan dan dasar diterimapakai kerajaan Barisan Nasional (BN) diterajuinya sendiri. Percanggahan pendirian itu bukan sahaja mengelirukan rakyat, malah kerap menyumbang kepada gagalnya dicapai apa-apa gesaan dimaksudkan.

Contoh terbaru ialah bagaimana para pemimpin Umno kelihatan sangat bersetuju agar satu akta bagi membendung gejala kemurtadan umat Islam digubal dan dilaksanakan. Mereka nampaknya tidak mahu dinilai sebagai gagal menghayati mood semasa khalayak umum umat Islam, apabila seluruh negara bercakap merasionalkan wujudnya undang-undang berkenaan.

Lalu tak semena-mena para pemimpin Umno menyatakan sokongan dan pandangan positif terhadap cadangan itu. Media-media arus perdana pro-BN juga memaparkan pendirian para pemimpin parti itu yang sealiran dengan kecenderungan massa.

Sikap itu agak janggal apabila sejak sekian lama Umno diketahui paling lantang membantah pelaksanaan hukum Islam, terutama hudud yang dicadangkan oleh PAS. Pendirian itu malah terus dipegang hingga kini. Kenyataan Presiden Umno baru-baru ini jelas menunjukkan bahawa ia tidak pernah berhasrat melaksanakan undang-undang itu dan tidak juga bersedia memberi laluan mudah kepada pihak lain (baca ‘PAS’) mendaulatkannya.

Sedangkan umum mengetahui bahawa salah satu cabang utama hukum hudud ialah berkaitan murtad. Hanya di sisi hukum Islam kesalahan murtad dianggap sebagai jenayah. Justeru, sepatutnya jika mereka benar-benar bersetuju diwujudkan undang-undang menangani gejala murtad itu, mereka sepatutnya menjadi antara pihak yang sangat menyokong hudud dikuatkuasakan.

Begitu juga dalam hal menangani gejala sosial dan keruntuhan akhlak masyarakat, khususnya muda-mudi. Ada ketikanya, terutama apabila berucap di majlis bertemakan penyelesaian masalah sosial, para pemimpin Umno sangat lantang mengutuk kebobrokan moral remaja kini. Berbagai kes sosial, termasuk salahlaku seksual, jenayah dan moral dinukilkan. Mereka kelihatan sangat prihatin dan amat bimbang dengan kecenderungan negatif dalam masyarakat.

Cadangan dan pandangan positif bagaimana menanganinya juga disuarakan. Malah ada ketikanya para pemimpin Umno kelihatan jauh lebih alim dan lebih mengambil berat soal penyelesaian menurut ajaran agama berbanding para agamawan atau pemimpin PAS. Lebih-lebih lagi jika khalayak yang ada di depan mereka ketika itu kebanyakannya yang cenderung kepada kehidupan beragama.

Sedangkan di masa sama kerajaan ditunjangi Umnolah juara menganjurkan cara hidup yang menyimpang dari lunas-lunas ajaran Islam. Kerajaan sama bertanggungjawab mempromosi berbagai bentuk pesta hiburan, yang bukan sahaja melalaikan masyarakat daripada mengingati Tuhan malah mendorong mereka terjerumus ke arah berbagai permasalahan sosial. Bahkan pernah ada pemimpin parti itu menentang secara terbuka teguran mufti dan agamawan mengenai beberapa program hiburan yang dilulus tayang di kaca tv.

Jangan lupa kerajaan BN dipimpin Umno juga pernah menolak mentah-mentah garis panduan hiburan yang telah siap disusun Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) beberapa tahun lalu. Penat lelah dan ketekunan para pegawai jabatan itu bertungkus-lumus menyiapkan tata peraturan berkenaan, kononnya atas andaian bahawa kerajaan dipimpin Umno akan merai dan menerimapakai cadangan mereka, akhirnya menjadi sia-sia dan langsung tidak dihargai.

Kini para pemimpin Umno sedang bercakap mengenai keagungan dan kehebatan bahasa Melayu. Sehinggakan jika dinilai daripada cakap-cakap mereka kini, seolah-olah negara kita sedang bergerak dalam kadar konsisten ke arah melaksanakan segala urusan rasmi kerajaan menggunakan bahasa Melayu sepenuhnya.

Namun jangan salahkan rakyat jika bersikap amat skeptikal terhadap kenyataan para pemimpin Umno itu. Oleh kerana isu memartabatkan bahasa Melayu ini bukan isu baru dan rekod parti Melayu itu dalam memperjuangkan penggunaan bahasa ini bukan lah suatu yang membanggakannya, rakyat ada sebab untuk meragui keseriusan Umno.

Cakap para pemimpin Umno sering dianggap ‘tidak serupa bikin’. Sikap dan pendirian Umno kerapkali tidak konsisten dengan dasar dan peraturan diterimapakai kerajaan diterajui parti itu sendiri. Seketika ia muncul seolah-olah seperti juara memperjuangkan bahasa, tetapi di ketika lain ia juga menggubal dasar yang memperkeleh dan menjatuhkan marbata bahasa itu.

Sebab itu gesaan pemimpin Umno agar bahasa Melayu dimartabatkan dianggap tidak lebih sekadar memenuhi mood semasa. Faham-faham saja lah, ia hanya keghairahan sementara dan sekadar meraikan kehadiran Bulan Bahasa.

Nasib menimpa bahasa Melayu sebenarnya lambang hipokrasi Umno dalam menjulang warisan bangsanya sendiri.

No comments

Powered by Blogger.