Adun Lendu meninggal dunia


NORIZZAH BAHARUIN dan SITI SHAHROSAMIRAH SHAHARMAN

[DIKEMAS KINI] ALOR GAJAH - Adun Lendu, Datuk Idderis Kassim, 66, meninggal dunia akibat barah usus di Hospital Putra di sini, petang tadi.

Idderis yang juga Timbalan Speaker Dun Negeri Melaka disahkan meninggal dunia pada jam 6.50 petang dengan semua ahli keluarga berada di sisi beliau.

Menurut anak sulung Allahyarham, Zamran, arwah yang menghidap barah sejak tahun 2011 dimasukkan ke hospital pada 19 Februari lalu selepas keadaan kesihatannya merosot.

“Tekanan darah mulai rendah kira-kira jam 4.30 petang dan pada jam 6.40 kami melihat dia tidak lagi bernafas sebelum memaklumkan doktor lalu mengesahkan arwah sudah meninggal dunia pada jam 6.50 petang.

“Arwah meninggal dengan mudah dan kami tidak jangka. Semua ahli keluarga ada termasuk adik-beradik arwah,” katanya.

Sementara itu anak ketiga Allahyarham, Zulkarnain berkata, kali terakhir dia bertemu arwah kira-kira jam 3.30 petang tadi.

“Sebelum pulang, saya minta izin arwah untuk mengadakan bacaan Yasin untuknya yang dirancang selepas solat Isyak dan ayah memberi isyarat setuju dengan kerlipan mata,” katanya kepada Sinar Harian.

Allahyarham meninggalkan seorang balu, Datin Rohani Yunus, 60, serta dua anak, Zamran, 38, dan Zulkarnain, 35, dan empat cucu.

Turut mengiringi jenazah Allahyarham ke rumahnya di Kampung Ayer Limau ialah Ketua Menteri, Datuk Seri Mohd Ali Rustam serta pemimpin kenamaan lain.

Allahyarham telah melibatkan diri dengan politik sejak 1970-an dengan memegang pelbagai jawatan di peringkat cawangan, bahagian dan negeri.

Beliau yang juga seorang penceramah aktif berdakwah di surau dan masjid sekitar Melaka akan dikebumikan jam 11 pagi esok di Ayer Limau, Masjid Tanah.

Pada pilihan raya umum ke-12 8 Mac 2008, Allahyarham Idderis yang mewakili Barisan Nasional menewaskan calon Pas, Mohd Amir Yaakub dengan majoriti 1,633 undi.

Sementara itu, Mohd Ali melahirkan rasa dukacita dan menyifatkan pemergian Idderis menghadap Ilahi sebagai satu kehilangan besar kepada kerajaan negeri dan rakyat Melaka.

Dalam satu kenyataan, beliau berkata, Allahyarham cukup komited dan berdedikasi ketika hayatnya dalam menjalankan tugas sebagai Adun dan Timbalan
Speaker.

"Allahyarham amat disenangi rakyat di kawasannya, marilah kita sama-sama berdoa agar rohnya dicucuri rahmat dan ditempatkan di kalangan orang beriman,"
katanya dipetik Bernama.

No comments

Powered by Blogger.