Kantoi!! Ulama 7 Dosa Sekali lagi memakai rantai leher

 https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjB_vORZBj-6TyEhQO8R4isygG5Ws7KVPrjRydKdsOCI-4vdsqDO-LEkUOivch_mCzUKoxlpLFHf0FMBZIrK6_rihkQDXIZTRE_A3QZFfU9xMxfjoDwGfIbBFaCiR4rdwtMwPVVqsq4I4Q/s640/utusex.jpg

Klik gambar untuk besar.

Hukum Lelaki Memakai Rantai dan Gelang

Ahli-Ahli Jawatankuasa Fatwa telah sebulat suara bersetuju memutuskan bahawa :

“Rasulullah SAW melaknat lelaki yang menyerupai perempuan dan perempuan yang menyerupai lelaki.” (Hadis riwayat al-Bukhari)
Syeikh al-Islam Zakariyya al-Anshari Rahimahullah pula berkata:

“Dan daripada apa yang haram ialah gelang tangan dan gelang kaki untuk dipakai oleh orang lelaki dan orang khuntsa (orang yang mempunyai dua jantina).”

a) Pemakaian gelang atau rantai tangan bagi wanita adalah harus kerana ia merupakan perhiasan yang dikhususkan bagi mereka. Ini adalah hukum yang disepakati secara ittifaq. Sebaliknya, diharamkan bagi lelaki untuk memakainya sebagai perhiasan semata-mata kerana ia menyerupai wanita.

b) Pemakaian gelang atau rantai tangan bagi lelaki atau wanita untuk tujuan perubatan atau rawatan adalah dibenarkan berdasarkan keperluan dan hajat dengan syarat:

i. Ia bukan diperbuat daripada emas, perak, suasa atau sutera (bagi lelaki).

ii. Tidak terdapat unsur najis padanya.

iii. Tidak mempercayai atau meyakini bahawa pemakaian gelang tangan tersebut boleh menyembuhkan penyakit tertentu kerana ia dikhuatiri boleh menjerumuskan seseorang kepada unsur khurafat yang boleh menjejaskan aqidah.

iv. Tidak menyebabkan kemudaratan kepada pemakainya.

v. Mendapat perakuan daripada pakar perubatan yang beragama Islam dan telah terbukti secara saintifik bahawa ia merupakan antara kaedah rawatan yang berkesan dalam merawat penyakit.

Walau bagaimanapun, dalam hal ini, Jawatankuasa Fatwa Negeri Melaka telah mendapat nasihat daripada pihak Kementerian Kesihatan Malaysia bahawa terapi bio magnetik bukanlah merupakan kaedah perubatan yang memenuhi piawaian dan tidak dapat dipastikan keberkesanan penggunaannya secara tepat dan jelas dalam merawat serta menghilangkan penyakit.

c) Pemakaian gelang atau rantai tangan bagi lelaki atau wanita yang disertai dengan niat untuk bermegah-megah atau kelihatan bergaya bagi lelaki adalah haram walaupun dengan tujuan perubatan.

p/s: sendiri mau ingat laaa!!!

Sumber http://www.pencacai-semalaysia.com/2013/03/kantoi-sekali-lagi-najib-memakai-rantai.html

2 comments

hairulazam said...

Rantai tu masih kecil lagi.

Isteri dan anak tak tutup aurat adalah dosa besar yang jelas di nas dalam quran dan hadith secara qatie. Rugi layan orang jahil tu.

hairulazam said...

La pakai rantai tu kecil lagi. Isteri dengan anak tak tutup aurat adalah doasa besar yang jelas dalam quran dan hadis. Buang masa je layan orang jahil tu.... tk

Powered by Blogger.