Jangan Berhalakan Pemimpin dan Parti

 http://saifulislam.com/wp-content/uploads/2013/03/20130310-082756.jpg

“Betullah tu. Aku masih ingat gurauan engkau dahulu. Walaupun Malaysia mewarisi sistem British, tetapi Malaysia mengambilnya dengan cara yang pelik. Di Britain, Ratunya memerintah sudah berpuluh tahun, Perdana Menteri bertukar-tukar setiap empat atau lima tahun. Di Malaysia, Yang Dipertuan Agong bertukar setiap empat lima tahun, Perdana Menteri tidak bertukar-tukar selama berpuluh tahun!” Fatih memetik cerita lama saya.

“Haha. Mana pula tidak bertukar. Sudah tukarlah. Mahathir sudah digantikan oleh Abdullah. Dan Abdullah sudah digantikan oleh Najib” saya bercerita.

“Ya, tetapi masih parti yang sama. Masih UMNO. Dan di belakangnya masih Mahathir, kan?” soal Fatih.

Nadanya penuh provokasi, dalam gurauan.

Ya.

Sesuatu yang sukar untuk saya nafikan.

Kerisauan saya bukan kepada siapa yang memerintah itu, tetapi mengapa sulit benar masyarakat Malaysia hendak membuat perubahan.

Seolah-olah hanya UMNO yang boleh memerintah.

Sudah menjadi seperti berhala yang disembah.

Tanpa UMNO, Malaysia tidak boleh hidup. Seakan-akan begitu.

SELANJUTNYA....

No comments

Powered by Blogger.