Campur Tangan Amerika Terhadap Negara Memang Sudah Dijangka - Rais

KUALA LUMPUR, 14 Sept (Bernama) -- Campur tangan Amerika Syarikat terhadap Malaysia bukan sesuatu yang menghairankan memandangkan negara itu kerap mencampuri urusan dalaman Malaysia, kata Menteri Luar Datuk Seri Dr Rais Yatim.

Beliau berkata sebelum ini negara itu turut mencampuri urusan dalaman Malaysia apabila memanggil duta Malaysia di Washington Ogos lepas bagi mendapatkan penjelasan mengenai tuduhan kes liwat terhadap Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) Datuk Seri Anwar Ibrahim.

"Pada 12 Sept lepas pula mereka sekali lagi memanggil wakil kita di Washington berhubung penahanan tiga individu mengikut Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA)," katanya kepada pemberita selepas melancarkan Koleksi Buku Falsafah Terbitan Institut Terjemahan Negara di sini hari ini.

Beliau berkata berikutan itu, Malaysia telah memberi penjelasan kepada Amerika bahawa penguatkuasaan ISA adalah mengikut Perlembagaan yang dilaksanakan sebagai langkah pencegahan.

Jumaat lepas, tiga orang -- pengendali blog Malaysia Today Raja Petra Kamarudin, Anggota Parlimen Seputeh Teresa Kok dan wartawan Sin Chew Daily Tan Hoon Cheng -- ditahan mengikut ISA. Tan dibebaskan Sabtu.

Rais berkata walaupun Amerika memahami undang-undang Malaysia, negara itu sekadar ingin menunjukkan bahawa mereka adalah mata-mata dunia.

Beliau berkata Malaysia juga ingin mendapatkan penjelasan daripada Amerika mengenai dua rakyat negara ini yang di tahan di pusat tahanan Guantanamao dan belum dibicarakan.

Kuala Lumpur bercadang memanggil Duta Amerika di Malaysia bagi meminta penjelasan mengenai apa yang harus dilakukan berhubung kes dua rakyat Malaysia itu, katanya.

Sementara itu, ditanya mengenai gesaan sesetengah pihak yang meminta Naib Presiden Umno Tan Sri Muhyiddin Yassin meletak jawatan dalam Kabinet, Rais berkata tidak seharusnya seorang anggota Kabinet lain menggesa rakannya supaya berhenti atau diambil tindakan.

"Itu adalah satu bibit yang tidak seharusnya dilayan.

Kuasa itu hanya ada pada Perdana Menteri. Kita sebagai menteri atau anggota kabinet tak wajar menyarankan rakan lain diambil tindakan atau berhenti sebagai menteri, lagipun apa yang disebut Muhyiddin adalah suara akar umbi pada mesyuarat cawangan Umno Jun lepas," katanya.

Mengenai hasrat Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk menemui Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi secara tertutup, Rais berkata perkara itu terpulang kepada Perdana Menteri.

-- BERNAMA

No comments

Powered by Blogger.