teresa kok sanjung pandangan tok guru nik aziz

Mungkin ada pihak iri hati dengan perjuangan politik YBMungkin ada tapi selepas menjadi kerajaan, orang iri hati yang cuba merosakkan hubungan parti komponen Pakatan Rakyat adalah orang Umno dan di Selangor, jelas sekali, Umno Selangor selalu menyebarkan khabar angin yang bukan-bukan dan mereka menggunakan internet dan Utusan Malaysia untuk mencapai objektif ini.

Selepas ini, setelah bebas, apa yang YB mahu lakukan dan perancangan masa depan politik serta karierSaya akan lebih tabah hati dalam perjuangan politik saya kerana saya ingin berterima kasih kepada semua yang berdoa dan memberi sokongan secara terbuka kepada saya. Saya rasa saya mesti tunjukkan kepada mereka, kita (Pakatan Rakyat) boleh mencapai apa yang kita cita-citakan semasa menjadi kerajaan dalam beberapa tahun akan datang.

Sebagai mangsa ISA atas kesalahan yang tidak saya lakukan, saya harus berkempen untuk memansuhkan satu undang-undang yang begitu kejam. Ia bukan usaha saya seorang kerana sekarang, sudah ada gerakan untuk memansuhkan ISA dan di Kamunting, ada lebih 60 orang lagi tahanan ISA. Bukan sahaja tahanan yang sengsara, malah keluarga mereka juga telah menjadi berpecah belah kerana penahanan yang tidak adil ini.

Seperti kata Tok Guru Nik Aziz, penahanan ISA ini adalah bercanggah dengan ajaran Islam kerana tahanan itu tidak diberi peluang untuk mempertahankan diri sendiri di mahakmah. Kes saya jelas sekali... tidak disiasat dengan betuk tetapi menahan saya di bawah ISA. Saya ini adalah wakil rakyat tapi bagaimana pula dengan orang ramai yang ditahan ISA? Adakah siasatan dijalankan dengan betul sebelum mereka ditahan? Jika mereka benar-benar bersalah, mengapa kerajaan atau polis tidak mendakwa mereka di mahkamah? Negara kita ada banyak undang-undang yang boleh mendakwa.

Setelah ditahan, adakah YB rasa semakin ramai yang menyayangi YB

Ya, memang betul. Bila saya pergi ke mana-mana, orang akan kenal saya. Orang akan lihat sama ada ini Teresa Kok atau tidak. Bila saya tengok mereka punya reaksi muka, saya akan, saya akan pergi berjabat tangan dengan mereka.

Mungkin dulu orang takut kerana YB terlalu agresif dan lantang (bersuara)?

Ini kerja saya... sebagai wakil rakyat, saya sepatutnya berjuang dan bercakap bagi pihak rakyat kepada kerajaan dan Parlimen. Kalau saya orang yang membisu sahaja, buat apa saya menjadi ahli poltik dan dipilih menjadi wakil rakyat. Pada sidang Parlimen akan datang, saya dan rakan-rakan tentu akan membangkitkan isu kekejaman ISA termasuk kurungan persendirian ini. Kami bukan penjenayah. Mengapa kami ditahan di lokap dan pintu bilik itu dikunci serta dimangga?

Terdapat berapa orang dalam bilik (tempat kurungan)?

Saya seorang. Saya dipaksa memakai uniform seperti banduan. Sebelum saya keluar, saya dipaksa untuk menurunkan 10 cap jari pada borang pesalah. Itu tidak cukup. Kemudian, gambar saya diambil dengan nombor dari arah depan, kiri dan juga kanan. Saya beri kerjasama kerana mereka kata ini prosedur. Saya kata kepada mereka, 'kerajaan ini memang kejam dan kita mesti tukar kerajaan. Kamu semua layan saya baik-baik. Bila jadi kerajaan, saya mungkin jadi Menteri Dalam Negeri. Saya akan jadi ketua kamu...'

Bagi saya, saya sudah beri kerjasama penuh. Saya sangka mereka mahu tanya lebih banyak soalam lagi tentang Pakatan Rakyat dan DAP tetapi tidak ada. Soalan pokok yang ditanya adalah berdasarkan artikel yang ditulis Zaini Hassan dalam Utusan Malaysia dan ini menghairankan saya.

Pernahkah YB membangkitkan isu-isu sensitiviti kaum dalam mana-mana ceramah

Tidak pernah. Bagi DAP, kita adalah satu parti politik pelbagai kaum. Kita ada pemimpin Melayu, ahli Melayu, India dan Cina. Di Sabah, kita ada orang Kadazan dan di Sarawak, kita ada orang Iban. Kalau saya sebagai pemimpin membuat kenyataan seperti itu, saya tentu tidak mendapat sokongan daripada parti saya.

Bagi DAP, kami lebih mengutamakan kepada kaum bukan Cina. Ini terbukti dalam pilihan raya lepas. Kita ada ramai calon kaum India kerana kami cuba memberi lebih peluang kepada mereka. Itu sebabnya dalam mesyuarat Dewan Rakyat kali ini, kita ada lebih Ahli Parlimen kaum India berbanding BN dan MIC. Ini pendekatan kita dan kita mahu tunjukkan kepada kaum Melayu, DAP tidak pernah mengambil apa-apa pendekatan untuk membantah agama Islam ataupun kaum Melayu. Ini adalah agenda yang disebar dalam Utusan Malaysia dan dalam media aliran utama selama ini. Orang Melayu tengok parti DAP sahaja, mereka beranggapan ini parti Cina... ini anti-Melayu... anti-Islam.

Ini adalah imej dan mesej yang cuba mereka sampaikan kepada orang Melayu. Sebagai pemimpin pelbagai kaum, mungkinkah saya nak akan membuat kenyataan untuk menyakiti hati sesiapa? Tidak masuk akal langsung... saya tahu... selepas isu penternakan babi di Selangor iaitu projek yang dimulakan oleh kerajaan BN yang lepas, yang mana kami hanya mahu meneruskannya, saya pernah membangkitkan ia dalam blog saya. Isu itu ‘digoreng’ oleh Utusan Malaysia yang mendapat kritikan yang begitu kuat di kalangan kaum Melayu sehingga mereka anggap inilah satu-satunya projek Pakatan Rakyat di Selangor.

Selepas itu, saya membidas beberapa komen berhubung itu dalam blog saya... itu sahaja. Saya tidak bertujuan membuat pengumuman kerana itu bukan bidang kuasa saya. Selepas itu, saya rasa orang-orang Umno ini cuba menjadikan saya sebagai orang yang chauvinist... mereka mengatakan saya membantah laungan azan... saya yang cadangkan peruntukan dalam JAIS itu iaitu 30 peratus untuk membina kuil, rumah berhala bukan Islam. Semua yang saya tidak pernah cakap, mereka bangkitkan.

Begitu jahat motif mereka dan ia sangat tidak sihat dan gentleman.

Adakah YB sedih dengan hal ini

Ya, saya memang rasa sedih kerana saya dilemparkan dengan tuduhan yang bukan-bukan. Tetapi saya rasa Tuhan akan mengembalikan keadilan kepada saya. Bagi perkara-perkara yang saya tidak buat, mereka yang cuba membuat tohmahan terhadap, saya percaya mereka akan menerima balasan. Kalau bukan masa sekarang, mereka akan terima hukuman daripada Tuhan di akhirat.

Adakah YB berpuas hati dengan cara pegawai-pegawai melayan YB semasa dalam tahanan

Pegawai-pegawai di sana OK kerana mereka menurut perintah daripada atasan. Mereka selalu berkata, ini adalah prosedur. Mereka jalankan tugaskan. (Apabila)saya keluar dari sel bilik saya, saya dipaksa untuk memakai cermin mata besar supaya saya tidak dapat melihat keadaan bangunan dan persekitaran pusat tahanan dan pada hari pertama, mereka malah mahu menggari tangan saya dengan mata ditutup.... macam orang yang mahu dihantar (untuk menjalani) hukuman gantung. Mereka bawa saya pegi jumpa doktor untuk membuat pemeriksaan perubatan. Mereka bimbang bila saya keluar nanti, saya mengadu kalau ada apa-apa kecederaan pada tubuh badan saya, nanti mereka kena bertanggungjawab.

Doktor pun baik terhadap saya. Saya minta vitamin C dan beliau memberinya. Tiap-tiap pagi, ada seorang pegawai akan memberikan saya vitamin itu dan doktor juga memberi saya pil kalsium untuk menjaga kesihatan saya.

Dari aspek menjaga kesihatan, mereka cuba yang terbaik untuk memenuhi kehendak saya. Bila saya mengadu sakit bahu dan leher, doktor itu sangat baik hati dan memberi saya menerima rawatan fisioterapi.

Jadi (dalam soal kesihatan) saya tidak banyak mengadu. Bila cuaca jadi panas, sebenarnya ada banyak nyamuk. Bila saya masuk ke dalam bilik pada waktu malam, mereka akan letak lingkaran ubat nyamuk di depan pintu saya untuk menghalang nyamuk masuk. Saya diberitahu, mereka buat begini kerana dahulu pernah berlaku demam denggi secara besar-besaran di pusat tahanan itu dan itu mejadikan pegawai lebih sibuk kerana terpaksa menghantar semua orang masuk ke hospital.

Saya rasa gembira kerana YB T. Murugiah akan datang berjumpa saya berkenaan makanan (hari Isnin, semalam). Saya rasa berterima kasih kepada beliau kerana menunjukkan keprihatinan tentang aduan saya saya. Saya berharap selepas aduan saya, kedaaan di sana akan diubahsuai.

Yang pertama, ISA harus dimansuhkan. Yang kedua, kita tidak sepatutnya dihantar ke kurungan persendirian. Ini tidak masuk akal. Kami ini tahanan politik. Kami harus diletakkan dalam keadaan yang lebih baik kerana kami bukan penjenayah.

(Ini soalan peribadi)... bila YB mahu mendirikan rumah tangga?

Buat masa ini, tidak ada masa untuk memikirkan hal ini. Selepas menjadi Exco Selangor dan Ahli Parlimen, rakyat adalah ahli keluarga bagi saya. Saya adalah hak mereka. Apabila saya keluar setiap pag dan balik adaah larut malam, saya tidak ada masa untuk hal lain. Selagi kita gembira dan ada kepuasan kerja, ini bukan isu penting.

No comments

Powered by Blogger.