Mu sekat aku, aku luku kepalamu

Malam tadi, dalam ceramah di Taman Melewar, Tok Guru Mursyidul Am menghentam Cik Gu Pa sakan-sakan. Marah sungguh Tok Guru dengan tindakan meng"ISA"kannya.

Saya memang suka dan meraikan sangat kebebasan bersuara di dalam PAS. Hujah lawan hujah. Hanya jiwa yang kurang ajar dan berpenyakit sahaja yang takutkan kebebasan hujah lawan hujah.

Tapi, kalau sampai peringkat mu sekat suara aku, aku pulak luku-luku kepalamu atas pentas, ni dah merapu dah ni. Yang menyekat dan yang meluku-luku itu bukan taraf bakaq a.k.a ~penarik beca. Oleh kerana dua-duanya pandai cakap Orang Putih, tolong dengaq sat bakaq nak habaq: Think about what you have done. Think about it!

Semua ini berlaku kerana dua sebab besar:

1. Suka kencing dan berak atas konsep musyawarah. Kencing dan berak tu sama ada buat dulu dua tiga kali ikut suka nafsu baru beritahu mesyuarat sehingga ahli mesyuarat bagaikan dipaksa endorse atau bila mesyuarat dah putuskan jangan, buat juga ikut suka nafsu apa yang mesyuarat kata jangan.

2. Tidak datang mesyuarat. Tidak datang mesyuarat boleh berpunca dari pelbagai sebab - sakit, tak larat, merajuk tak tentu fasal, anggap mesyuarat tak penting, pandang lekeh kepada kawan-kawan dalam mesyuarat, jakun kepada diri sendiri dan macam-macam lagi penyakit pelik-pelik yang tidak disenaraikan dalam kitab dan rujukan para tabib dahulu dan sekarang.

Jika dua penyakit besar di atas dapat diatasi, banyak masalah dapat diselesaikan.

No comments

Powered by Blogger.