Jejak sumbang orang politik

Oleh Kamal Amir

KALUT, kelam kabut dan amat bercempera sekali situasi politik di seluruh negara se jak kerajaan Pakatan Rakyat ditumbangkan di Perak dalam situasi yang begitu bergelodak serta berkecamuk.

Belum selesai kisah tumbangnya sebuah kerajaan negeri yang sebegitu rapuh serta diganti pula oleh kerajaan baru (juga amat rapuh) tiba-tiba Speaker Dewan Undangan Negeri Perak mengambil tindakkan menggantung Menteri Besar yang baru berserta enam orang exconya
.

Rakyat jadi bingung, masyarakat antarabangsa pasti mentertawakan situasi sebegitu merencam dalam senario politik yang tidak pernah terjadi sebelum ini. Tambah menjadi gawat apabila saban hari media melaporkan pelbagai episod saman menyaman kalangan orang politik di mahkamah.

Persoalannya apakah sepanjang tahun 2009 ini setiap hakim perlu mengadili kes orang politik sahaja dan mengenepikan perbicaraan jenayah lain? Jika begitulah natijahnya ini bererti mereka yang ditahan di bilik kurungan harus terus menanti dan menanti perbicaraan kes mereka.

Di Sabah ada kes wakil rakyat yang dikatakan tidak sah memenangi pilihanraya umum lalu. Di Kedah sudah “terjojol” pula cerita Adun Kulim yang sedang dalam siasatan badan pencegah rasuah. Di Perak tentulah cukup kalut apabila Datuk Nizar mengemukakan saman terhadap Datuk Zambery Abdul Kadir kerana merasakan jawatan Menteri Besar telah dirampas oleh kerajaan Barisan Nasional.

Sementara itu dua orang mantan exco kerajaan Pakatan Rakyat yang mengambil keputusan keluar dari parti Keadilan menyertai Barisan Nasional masih tercungap-cungkap mencari upaya agar kes rasuah yang “terlekap” dan terpalit keatas bataang tubuh mereka dapat segera dilangsaikan. Mungkin ada janji yang belus dapat dibereskan.

Malahan seminggu selepas menyertai gagasan Barisan Nasional kes kedua mereka tetap diteruskan sehingga mengakibatkan mahkamah terpaksa mengeluarkan waran tangkap kerana kedua – dua mereka gagal menghadirkan diri di mahkamah.

Dua hari selepas itu Speaker Dewan Undangan Negeri Perak turut difailkan kesnya di mahkamah atas beberapa alasan yang keseluruhanya menjurus kepada pertikaian persoalan perlembagaan serta pentafsiran yang cukup kompleks.

Sesungguhnya rakyat yang dibelit oleh kemelut kehidupan sukar kesan krisis ekonomi dunia bagaikan terabai masa depan mereka apabila pemimpin terus bergelut dalam percaturan politik yang tiada nampak noktahnya.

Belum lega dengan krisis perlembagaan di Perak, tiba-tiba Selangor yang dipimpin oleh kerajaan Pakatan Rakyat turut terdedah dengan isu saman menyaman antara Menteri Besar Tan Sri Khalid dengan calon Ketua Pemuda Umno Datuk Seri Khir Toyo yang juga sedang menghadapi kes melakukan demonstrasi haram di Pualau Pinang.

selanjutnya....

No comments

Powered by Blogger.