SPEAKER DARI PAKATAN?

Speaker Perak dihalang panggil sidang tergempar


IPOH: Krisis perlembagaan di Perak terus berlarutan apabila sidang tergempar Dewan Undangan Negeri (DUN) yang dipanggil Speaker dari Pakatan Rakyat, V Sivakumar, Selasa ini, dikatakan dihalang oleh Penasihat Undang-Undang negeri.

Notis pemberitahuan bagi mengadakan sidang tergempar itu sudah dihantar kepada Setiausaha DUN, Abdullah Antong Sabri, tetapi Sivakumar mendakwa beliau dimaklumkan Penasihat Undang-Undang negeri tidak membenarkan notis itu diedarkan.

Pada sidang media di pejabatnya di sini semalam, Sivakumar menyifatkan tindakan Penasihat Undang-Undang negeri mencampuri bidang kuasa Speaker sebagai pencabulan dan pertindihan kuasa antara eksekutif dan legislatif.


Speaker dari Pakatan Rakyat itu memanggil sidang berkenaan bagi membincangkan dua usul berkaitan krisis perlembagaan negeri, tetapi Menteri Besar, Datuk Dr Zambry Abdul Kadir serta enam Ahli Exconya dan tiga wakil rakyat Bebas tidak dibenarkan hadir.

Dua usul berkenaan dicadangkan Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Teja dari Parti Keadilan Rakyat (PKR), Chang Lih Kang dan Adun Titi Serong (Pas), Dr Khalil Idham Lim Abdullah yang diterima pada 24 Februari lalu.

Dr Khalil mengemukakan usul menyokong Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin sebagai Menteri Besar yang sah, sementara Chang mengusulkan supaya persidangan diadakan bagi membubarkan DUN.



oit....berapa orang speaker ni? awat paper jadi macam ni? cacamarba!

No comments

Powered by Blogger.