Catatan Awal Ogos 2009

1. 9hb Ogos


Menteri Pelajaran


Naik gila, bengung, terpelengong, tarik sawan, gilababi apabila membaca muka 3 Mingguan Malaysia 9 Ogos 2009, berita dari Perth Australia.

Dianggar 3 juta murid akan keciciran dalam penguasaan bahasa Inggeris jika dasar PPSMI tidak dimansuhkan.

Aik, betulkah berita ini. Macam tak percaya berita ini dari menteri.

Baca lagi, baca lagi dan baca lagi. Memang Ya Aini Ya maulana berita itu dari menteri yang menidak menghuduh, mengkondem memperlekeh seratus peratus bahawa PPSMI ini tak berguna langsung.

Aik, kenapa dulu kata kuah rojak sedap dan bagus, kini kata pula kuah rojak tak sedap dan basi?

Ya Aini, beginilah kalau tidak begitu kerana begitu tidak jadi begini dan begitu-begitu tidak jadi begini-begini. Akhirnya jadi begitu kerana dulu tidak begini.

Yeeebabbb! Boria Pulau Pinang seronok plum-plam, plum-plam.



2. 6hb Ogos


Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng bersama PAKSI


i.
Rupanya nak berjumpa dengan Ketua Menteri Pulau Pinang, YAB Lim Guan Eng tidaklah susah sangat. Bersama rakan-rakan dari PAKSI, Dinsman, Kasim Mohamad, Syukur Harun dari Harakah, Hasni Abbas dari GMP, menunggu sedemikian lama, tiba-tiba terus dipanggil dan mengemukakan dua projek teater Menunggu Kata Dari Tuhan untuk Negeri Pulau Pinang, terus diterima dengan sponsernya sekali.

Saya tidak ada pengalaman meminta projek dari sesebuah kerajaan walaupun kerajaan PR sebelum ini. Rupa-rupanya begitu…seorang sahabat, PR Mohamad Sabu, Radzi namanya, kami terhutang budi.

3. 4hb Ogos


Anak Perempuan Salleh, Peneroka Kg Kota Aur Belantik


Menulis buku LUKA RAKYAT tahun 2003, yang sudah masuk cetakan ke empat kini, rupa-rupanya dianggap serius oleh anak cucu Allah Yarham Salleh Lebai Noh, Kampung Kota Aur, Belantik, Sik sehingga hari ini.

Di dalam buku LUKA RAKYAT ditulis prihal Salleh Lebai Noh (67 tahun pada 2003) yang memugar tanah belantara di Kg.Kota Aur, Belantik Sik menjadikan sawah bendang. Kemudian di ambil oleh FELCRA menjadi tanah rancangan di mana sekupang pun Salleh Lebai Noh tidak dapat.

Hari ini anak cucu Salleh menjemput saya, mengadu hal lagi kerana permohonan mereka tidak juga mendapat perhatian kerajaan.

Saya melihat salah seorang anak perempuan Salleh ini sangat gigih, bijak dan pandai berinteraksi. Kepada kami diceritakan hal-hal yang menjadi masalah selama ini. Yang mengkagumkan saya, anak kampong yang sudah bersuami ini mampu membuat catatan satu demi satu sejak ia sudah pandai menulis.

Memang kami berjanji akan proses hal ini melalui CAP. Berhasil atau tidak, Wallahu aklam. Buah cempedak seguni itu, elok masaknya.

4. 3 hb Ogos


Budak ni memang bodoh. Bodohkah?


Jam 9.50 pagi saya terima satu SMS dari seorang veteran Umno yang saya kenali sejak dulu. Mungkin kerana 1 Ogos satu demonstrasi di KL, maka beliau pun (Datuk) mengirim SMS kepada saya. Bunyinya begini:

Dari demonstrasi mutakhir ini jelaslah Melayu sendiri yang menentang ISA. Bukan Cina atau India.Sama dengan peristiwa mendurhakai Raja di Perak dulu. Setinggi tahniah di atas kebodohan dan sanggup dicucuk hidung. Nasib baik lain-lain NGO Melayu tidak turut serta, kalau tidak percuma pecah kepala sesama sendiri. Kalau dulu ada 13 Mei, kini ujud pula 1 Ogos. Bumi VS Bumi. Betapa dungunya kita. Setinggi tahniah penghargaan kepada polis dan kerajaan kerana cepat bertindak kepada pemimpin-pemimpin pembangkang, Melayu dan pengikut. Muhasabahlah sebelum bertindak. Jangan ikut si Luncai. Letaklah otak di kepala bukan di lutut.

Saya pun tergelak. Mungkin Datuk ini agak saya berada di barisan depan di demo itu. Tapi saya tahu sebabnya. Dulu ada beliau kirim SMS, minta saya sokong apabila Umno nak bersatu dengan Pas. Saya jawab; Maaf kerana saya tak pernah percaya kepada Umno. Beliau jawab balik mengatakan, itulah orang Pas, lebih percaya kepada kafir.

Saya tergelak sampai terkencing. Haa…haa…haa…ya bedak beduk.

SMS ini pula, tidaklah ada niat nak jawab. Tapi benarkah demonstrasi itu kerja bodoh dan siapa yang lakukan, bodohkah namanya?

Cup-cup hari ini (Ahad 9hb Ogos 2009) Zainuddin Maidin mantan YB Merbok (Datuk pun satu seh, bukan) tulis dalam Mingguan Malaysia. Tentang Tunku, semacam ada juga demonstrasi. Saya baca perjuangan Umno menentang Malayan Union, Jussulay ada juga apa yang dikatakan demo. Buka buku Dr.Ramlah Adam seorang sejarawan, baca Memo Tunku yang ditulis oleh sarjana sejarah, rupa-rupanya demo ini berulang kali dilakukan oleh orang Umno.

Kalau gitu, Umno juga bodoh!

Yang syoknya, Ibrahim Ali yang dulunya Umno, kini tonggek jubur kepada Umno dengan NGOnya, turut nak adakan demo juga. Tapi kerana orang penakut kena sembur air gatal, tak jadi pula.

Kenapa? Apakah demonstrasi ini satu kegiatan terkutuk? Demo yang diadakan itu bukan ganas. Ia bersifat aman tetapi ia diganaskan oleh pihak lain. Apakah itu hujjah mengatakan demo itu mencetuskan keganasan, porak peranda?

Cuba biarkan mereka berarak sampai hujung KL pun. Jangan usik, jangan sekat mereka. Biarkan mereka bawa seguni memo. Jangan pagar dengan FRU.
Tengok sekali, sekali saja; apakah akan ada bangunan pecah, kereta pecah, rusuhan, samunan? Saya fikir tidak, malah sehelai daun pokok bunga di depan Istana Negara pun tidak akan gugur.

Ini tidak. Kita kata nak buat cara aman, depa dah sedia kereta water canon. Kita dah bagi syarat jangan ganas, depa dah atur FRU. Kita berarak berpegang tangan, depa hambat dengan belantan. Kita takbir bukan nak perang, depa tembak ges pemedih mata.

Ini apparaaaaaaaaa! Siapa yang letak otak di lutut. Oppppp! Saya sebenarnya suka otak lembu nasi kandar.

Begitulah adanya. Yang demikian, tidaklah begitu. Yang begitu tidaklah begini kerana begini tidak begitu, maka begitu tidak jadi begini.

Wallahuaklam.

azizi abdullah

No comments

Powered by Blogger.