Sudi Lah Kiranya Najib Membaca Surat Ini

8:27 p.m, 4 Ramadhan

Salam Tuan Perdana Menteri,

Salam Ramadhan.

Ada pun maksud kedatangan surat ini ialah sekadar bertanya sesuatu perkara. Tadi, saya melihat kenyataan tuan berhubung kes Kartika yang asalnya mahu dihukum sebat pada bulan Ramadhan. Kini, lepas berbuka puasa baru ada waktu untuk bertanya.


Menteri Pembangunan Wanita, Dato’ Shahrizat Jalil menyifatkan hukuman itu perlu juga ditanggguhkan. Tuan juga turut menyatakan hal yang sama. Demikianlah juga keputusan Hakim Mahkamah Tinggi Syariah.

Kita semua bencikan penangguhan dan penundaan. Sebut saja kes mahkamah, kerap kita dengar isu keputusan yang lambat. Sekarang, sudah terbalik 360 darjah!

Keputusan telah disebut, tetapi hukuman telah ditangguh dan ditunda selepas raya!

Sama keadaannya dengan PPSMI. Kami secara jumhurnya tak dapat terima penangguhan dan penundaan dasar kejam dan batil itu sehingga 2012.

Namun, alasan yang saya tidak dapat menerimanya secara peribadi ialah apabila media melaporkan kenyataan pihak-pihak tertentu bahawa penundaan kes sebat model sambilan itu ditunda hingga selepas hari raya ini berikutan kerana mahu menghormati Ramadhan.

Bukankah Ramadhan ini bulan keampunan, bulan yang sepatutnya orang terima segala macam ujian dan cubaan? Dan, akhirnya pada Syawal itulah kita raikan kemenangan kita.

Kalau kita lanjutkan pada hari raya Aidil Fitri, maka rosaklah mood raya yang sepatutnya pada hari itu, umat Islam termasuklah Kartika bergembira di samping keluarga.

Oleh kerana kes ini berlaku dalam negeri Perak, negeri di mana tuan didakwa terlibat di dalam usaha merobohkan kerajaan Pakatan Rakyat yang dipilih oleh rakyat, maka tuan juga harus masuk campur, dan ikut membincangkannya.

Oleh kerana, isu ini berlaku dalam negeri Perak yang mana muftinya seperti berdiam diri ke atas hal polan-polan tertentu yang melarikan Dun Perak, maka mufti pun sepatutnya bersuara juga ke atas hal ini.

Juga, Menteri Besar Perak yang baru, harus bertanggungjawab ke atas setiap kes Kartika, yang berada di bawah negeri naungannya secara haram itu.

Saya tak tahu bagaimana mahu berbicara langsung dengan tuan. Barangkali, di luar sana akan ada pihak-pihak tertentu yang akan mengirim warkah ini kepada tuan. Saya hanya dapat mengarang sahaja, dan selebihnya saya berserah kepada Tuhan.

Masa makin suntuk dan kita semua menuntut penjelasan segera. Kenapakah sukar mahu menjalankan hukuman ke atas Kartika sedangkan itulah pilihan yang dia mahu?

Kita menuntut hukuman itu dijalankan bukan sebab kita mahu melihat Kartika menderita sebaliknya umat Islam yang jujur ini, mahu melihat hukuman itu dilaksanakan di dunia dan akhirnya terlepas di akhirat. Juga, hal ini menjadi pengajaran buat yang lain.

Azan Isyak telah berkumandang di udara. Jika ada lebihan masa surat ini akan disambung semula isi surat ini, insya Allah Ta’ala. Kita terawih dulu … Wassalam … (8:48 p.m)

[Kepada yang dapat memanjangkan maksud surat ini kepada Najib Razak, dialu-alukan berbuat demikian. Pandangan dan maklumbalas, boleh dimajukan lewat mel-e ibnuamir@yahoo.com]

No comments

Powered by Blogger.