Adakah Tok Guru Silap Dalam Percaturan?

ini saya dapat dari email..

pandangan saya dalam isu ini ada sedikit lain setelah mengkaji beberapa faktor.

Pertama - Niat Tok Guru amat baik untuk memenuhi hajat seseorang yang mahu menaja Tok Guru mengerjakan haji.

Kedua - Orang yang menaja Tok Guru merupakan pemilik syarikat papan tanda yang memperolehi kontrak memasang papan tanda di sekitar kota bharu.

Ketiga - Dalam salah satu papan tanda yang dipasang syarikat tersebut terpampang gambar cucu Tok Guru sedang mengaji Al-Quran. Kanak-kanak tersebut adalah anak kepada menantu Tok Guru iaitu Encik Arif (PMBK) yang kini sedang disiasat oleh SPRM.

Keempat - Tok Guru adalah menteri Besar yang menguasai pemerintahan Kelantan dan orang yang menaja Tok Guru mempunyai kepentingan dalam syarikat papan tanda tersebut.

Bersandar faktor-faktor tersebut, saya fikir kemungkinan Tok Guru ada sedikit silap langkah apabila bersedia menerima tajaan seseorang yang ada kepentingan kontrak perniagaan dengan kerajaan negeri.

Jika benar SPRM ada menyiasat isu tajaan ini, kebarangkalin sabitan kesalahan agak besar kerana ia berlaku ketika Tok Guru masih memegang kuasa.

Soal niat ikhlas memenuhi hasrat seseorang tidak menjadi ukuran, ia akan dipertikaikan oleh SPRM kerana perkara-perkara tentang kuasa pada Tok Guru sebagai MB dan penaja yang ada kepentingan dalam syarikat papan tanda tersebut memungkinkan sabitan kesalahan.

Kes ini akan menjadi lain sekiranya tajaan dilakukan ketika Tok Guru sudah melepaskan jawatan MB.

apa komen anda?bagaimana nak cari jalan penyelesaian?

No comments

Powered by Blogger.