EX-USNO AKAN TENTANG SHAFIE HABIS-HABISAN

Oleh: ABDULLAHSANI HAJI ABDUL SALLEH

MERUJUK kepada laporan Sabah kini yang memberitakan Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal tersingkir dari Kabinet Najib dalam masa terdekat ini disebabkan kes VVIP di Hong Kong dan juga laporan KPI yang bakal dikeluarkan.

Pihak kami akan berbuat sesuatu untuk menghadapi kemungkinan ini jika berlaku Pilihanraya Kecil di Sabah. Nampaknya Ahli-Ahli Politik dari Kumpulan Ex-USNO yang di singkirkan oleh Kumpulan Sakaran yang majoritinya dari Kumpulan Tun Mustapha tidak akan membiarkan Shafie terus mara ke Sabah.

Pantai Timur Sabah yang dianggap sebagai kawasan dan kubu USNO sebelum ini akan menjadi pertarungan hebat kepada dua kumpulan ini. Ayuh kita lihat sejauh mana kehebatan mereka untuk membelenggu para pejuang USNO yang telah disingkirkan lantaran kelicikan mereka untuk mendapat Kuasa daripada rakyat dengan menghalalkan cara, termasuk mencipta legasi palsu.

Bagi maksud ini beberapa mesyuarat telah diadakan sejak awal tahun sebaik sehaja pilihanraya PRU 12 selesai 2008, bagi menghadapi kemungkinan ini berlaku dan menghadapi Piliharanraya ke 13 di Sabah.

Ex-UNSO juga tidak ingin terlibat dalam masalah di antara KUMPULAN SHAFIE dan KUMPULAN MUSA di SABAH bagi mengekalkan kuasa dan kekangan terhadap harta kekayaaan negeri ini, sebaliknya kami akan berjuang untuk rakyat Negeri Sabah supaya mendapat HAK dan KEADILANnya yang selama ini dinafikan oleh KERAJAAN ISLAM HADARI dan KERAJAAN 1 MALAYSIA.

Kami akan berusaha untuk mengadakan kerjasama dengan pihak pembangkang di Sabah samada ‘National Base’ atau ‘Sabah Base’ bagi mendapatkan laluan menghadapi pilihanraya kecil berkenaan dan jika boleh pertarungan satu lawan satu EX-USNO vs SHAFIE APDAL atau sesiapaun yang diletak oleh kroni-kroni mereka di sana nanti.

Saya yakin mereka akan ‘divert’ isu bahawa Shafie adalah mangsa Musa jika berlaku kemungkinan ini dan meminta masyarakat pantai Timur supaya bersatu berjuang bersamanya bagi mendapat pembelaan.

Shafie sebagai Penasihat sebuah N.G.O iaitu USBO juga akan menggunakan kekuatan USBO di Sabah bagi merealisasikan cita-citanya yang diusahakan sejak sekian lama kerana perkara ini bukanlah rahsia bagi masyarakat Semporna dan kroni-kroninya.

Masyarakat Daerah Semporna dan orang di sekelilingnya telah ditanamkan satu kepercayaan bahawa Shafie akan menjadi Ketua Menteri Sabah dan Tun Sakaran Menjadi TYT semula.

“ Tunggulah jika Shafie jadi Ketua Menteri barulah giliran kita pula. “



Perkara ini diganyang oleh kumpulannya bagi meyakinkan usahanya untuk menuju puncak, sehingga kita lupa pada masa yang sama kegiatan membolot kekayaan, pangkat dan harta di kalangan mereka dan kroni-kroninya dari kumpulan masing-masing berleluasa seperti mana dilaporkan oleh Naib Presiden PKR, Tian Chua di ruang legar parlimen baru-baru ini.

Penentangan EX-USNO kepada Shafie Afdal tidak bermakna bahawa Ex-USNO tidak menyukainya secara peribadi, perkara ini lebih kepada masalah KPI dan Perilaku keterlaluan seperti mana di laporkan dan warta-warta Nasional, negeri dan sumber berita siber.

Andai kata Shafie diletakan sebagai calon pilihanraya kecil itu oleh BN di Sabah, bukan ke ini satu perkara yang amat menyedihkan dan sangat janggal. Seorang yang dianggap mempunyai salah laku dan KPI rendah dihantar pula ke Sabah untuk merosakkan negeri ini?.

Jadi semua ‘pelakon’ dan Wakil kerajaan BN di Sabah yang dianggap ‘DAMAGE CONTROL’ ini kenapa dilonggokkan di SABAH. Adakah negeri Sabah ini dianggap seperti Benua Australia zaman dulu oleh British yang menjadi tempat pembuangan penjenayah, pembunuh, perompak, penjahat dan penipu?

Ex-USNO akan bangkit untuk menentang mereka seperti mana rakyat negeri ini yang pernah di bawah pimpinan KERAJAAN NEGERI KAYA , Kerajaan BERDISIPLIN, Kerajaan yang lebih mengutamakan kepentingan Rakyat daripada kepentingan individu.

Kami berbangga jika ada pemimpin seperti Allahyarham Tun Mustapha yang telah pergi meninggal kita dalam keadaan tidak membawa bersamanya kekayaan dan harta benda, bahkan kita dikejutkan dengan ‘Perlelongan’ Rumah mantan Pemimpin Agung ini oleh Mahkamah.

Bukan ke ini satu contoh pimpinan yang harus menjadi teladan kepada kita, tidak membolot kekayaan rakyat dan negerinya untuk diri sendiri dan keluarganya sehaja.

Rasullullah S.A.W sendiri tidak meninggalkan kekayaan dan kuasa atau menunjuk pengganti sebagai penerus legasinya terhadap umat Islam setelah pemergiannya, bahkan dikisahkan Rasullullah S.A.W hanya meninggalkan 8 riyal wang kepada anak kesayangannya, Sitti Fatimah.

Semoga kita sama-sama mendapat pengajaran dan iktibar dari peristiwa ini, dua contoh pimpinannya ini dan janganlah pula ada yang melabel dirinya sebagai ‘Ulama’ tetapi sibuk mengumpul kekayaan dengan cara haram dan sibuk pula mengurus dan mempersiapkan legasinya untuk menunjuk-nunjuk kepada umat manusia sebelum pemergiannya.

No comments

Powered by Blogger.