Konspirasi Dr Asri Zainul Abidin Dan JAIS

Oleh Nobisha

Saya membaca pelbagai komentar mengenai penahanan Dr Asri Zainul Abidin. Perdana Menteri Dato' Seri Najib Tun Razak berkata ia adalah urusan Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) dan tidak ada kena mengena dengan kerajaan pusat. Menteri Besar Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim kata beliau yakin JAIS akan menjalankan tugasnya dengan profesional.


Bagaimanapun, masyarakat kita yang gemar dengan teori konspirasi tidak berhenti setakat itu. Ada yang mengatakan "tangan ghaib" di belakang penahanan ini ialah Dato' Seri Anwar Ibrahim. Ada yang kata ia adalah perbuatan Dato' Dr Hassan Ali. Pelbagai teori konspirasi. Tak cukup setakat itu, ada pula yang berkata ia didalangi UMNO. Ada juga yang menuduh PAS dan PKR sebagai dalang.

Begitulah teori konspirasi. Hebat!

Mengapa tidak kita melihat ini sebagai satu tindakan pegawai JAIS yang tidak ada kena mengena dengan politik atau orang politik? Adakah kita sudah menjadi masyarakat "politikmania" sehingga segala-galanya mesti dikaitkan dengan politik?

Saya lebih cenderung untuk mengatakan bahawa JAIS menerima aduan dari publik mengenai Dr Asri yang dikatakan mengajar tanpa tauliah. Berdasarkan aduan itu, pegawai JAIS mengambil tindakan.

Kesilapan pegawai JAIS di sini ialah pertimbangan. Sepatutnya pegawai JAIS memberikan pertimbangan bahawa Dr Asri adalah seorang bekas Mufti dan sekiranya ada aduan sedemikian, sebaik-baiknya pegawai JAIS menjemput beliau untuk berbincang.

Tentulah ada cara yang lebih baik dan berhemah daripada menyerbu di tengah malam dan menahan beliau yang merupakan tokoh awam. Apabila sesuatu tindakan dibuat tanpa pertimbangan, maka ia telah menimbulkan polemik yang tidak perlu dalam masyarakat. Akhir sekali, umat Islam menghabiskan banyak masa berbalah soal-soal yang sebenarnya boleh dielakkan.

Saya tidak percaya kepada pelbagai teori konspirasi sama ada melibatkan parti atau pemimpin politik Barisan Nasional atau Pakatan Rakyat. Ia adalah isu kepegawaian yang harus diselesaikan pada peringkat pegawai.

Sekiranya tidak, saya bimbang umat Islam menjadi bahan ketawa orang lain!

Petikan: http://nobisha.blogspot.com/

No comments

Powered by Blogger.