Mengurus Persepsi . vol 1

1. Akhir - akhir ini selalu kedengaran orang bercakap soal politik itu adalah persepsi . Baru - baru ini isu persepsi jua menjadi perbahasan penting dalam Seminar Pemerkasaan Parti [ PAS ] di Taman Melewar . [ 7 Nov 2009 ]

2. Paling ekstrim apabila Dr Abu Hassan menegaskan bahawa , barangsiapa menolak persepsi maka ia adalah primitif . Justeru persepsi pada abad ini mesti diterima sebagai informasi .

3. Ramai juga sahabat bertanya saya mengenainya sekaligus meminta saya komen berkait Seminar Pemerkasaan Parti [ PAS ] baru - baru ini .

4. Terus terang saya nyatakan , bahawa saya sangat berpuas hati dengan seminar tersebut dan mengharapkan agar segala kemelut yang berlaku juga telah berakhir dengan berakhirnya seminar itu . Perbahasan telah dilakukan , luahan perasaan juga telah dihamburkan , jawab balas juga telah diterima , emosi turut dilepaskan , majlis telah digulung dan resolusi telah diwarta , maka apa lagi yang tertinggal ? saya secara peribadi benar - benar puas hati biarpun agak teruk juga menjadi sasaran kritik . Entah dari mana datangnya rasa seronok di kritik sedemikian . Mungkin kerana ini pengalaman pertama dikrtitik secara terbuka untuk seluruh dunia menyaksikannya .

5. Selepas ini bergantung kepada sikap kita semua . Kita mahu buat perubahan atau tidak ? Pada saya , seminar ini menjadi titik nokhtah untuk kita [ pemimpin dan anggota ] muhasabah diri dan sekaligus menjadi motivasi guna meningkatkan prestasi daya juang dan menjadi lebih pro aktif menyahut cabaran .

6. Lemah kita perteguhkan , silap kita baiki dan kurang kita tambah . Malah kita belajar dari pengalaman semalam untuk menyusun strategi pada hari ini demi mencapai matlamat di hari esok . Insyaallah inilah yang saya dan rakan - rakan exco DPPP akan lakukan secepat mungkin . Kita ambil langkah positif demi memastikan segala misi dan visi perjuangan kita dapat dicapai . Setidak - tidaknya kita meneruskan langkah menyambung nafas perjuangan suci ini .

7. Terlebih dahulu mewakili DPPP , saya rakam setinggi - tinggi terima kasih kepada semua pihak yang telah mengkritik dan memberi in put bermakna buat DPPP . Usah risau mengenai sikap kami . Kami kejap berpegang kepada apa yang diajar oleh Allah swt bahawa , sebagai seorang mukmin sewajarnya kami mendengar semua kritikan , semua persepsi , semua informasi serta semua cadangan dan kemudiannya kami nilai , teliti serta halusi lalu kami akan ambil , terima , kutip dan pakai apa yang terbaik daripadanya .

الذين يستمعون القول فيتبعون أحسنة

8. Sebahagian dari pengurusan persepsi ialah tabaiyyun [ nilai , teliti , halusi dan siasat kebenarannya ] justeru persepsi tidaklah bersifat mutlak atau mesti terima . Malah selain tabaiyyun , pengurusan persepsi jua mesti melihat kepada bagaimana persepsi dihasilkan dan apakah kesan langsung berkait persepsi tersebut . Lantaran persepsi itu mungkin salah tetapi jika diabaikan membawa mudharat demikian juga sebaliknya persepsi itu mungkin benar tetapi jika diterima , ia akan memberi pulangan yang negatif .

9. Bahkan sebahagian daripada persepsi itu memang salah dan berdosa sementara sebahagian yang lain itu benar . Firman Allah swt : [ al Hujurat : 12 ]

يا يها الذين ءامنوا اجتنبوا كثيرا من الظن إن بعض الظن إثم
و لا تجسسوا و لا يغتب بعضكم بعضا
أيحب أحدكم أن يأكل لحم أخيه ميتا فكرهتموه و اتقوا الله إن الله تواب رحيم

Wahai orang - orang yang beriman , jauhilah akan kebanyakan dari sangkaan [ persepsi ] sesungguhnya sebahagian sangkaan [ persepsi ] itu adalah dosa [ salah ] . Janganlah kamu mencari kesalahan orang dan jangan kamu mengumpat sebahagian kamu akan sebahagian yang lain . Apakah kamu suka memakan daging saudara kamu yang telah mati ? tentunya kamu enggan [ jijik ] melakukannya ! justeru itu takutlah [ taqwa ] kepada Allah swt , sesungguhnya Allah swt Maha menerima taubat lagi Maha Penyayang .

10. Ayat diatas menunjukkan sebahagian besar dari persepsi itu adalah salah dan dosa kecuali pada keadaan - keadaan tertentu yang umum dan mudah dilihat kebenarannya , maka persepsi itu diambil kira . Ini adalah kerana Islam sangat mementingkan ketepatan , kebenaran , bukti , suatu yang nyata dan jelas sekaligus menolak kesamaran , andaian , agak - agak dan sangkaan bimbang tersalah langkah dan tersasar dalam bertindak .

Sebelum kita bercakap soal persepsi atau politik persepsi pada hari ini , al Quran terlebih awal telah mendedahkan perkara ini dan meletakkan kaedah bagaimana mahu mengurus persepsi . Insyaallah , saya akan sambung selepas ini perbicaraan berkait pengurusan persepsi ...

to be continue

ketua pemuda pas pusat

No comments

Powered by Blogger.