Menggantung Suara Keadilan Politik Kuna

Petang semalam saya mengumumkan perlantikan Mitchell Kapor sebagai salah seorang penasihat Negeri Selangor. Mitch merupakan tokoh yang sangat fasih dengan dunia maklumat dan teknologi. Pada paginya, acara dialog disusun bersama tokoh industri. Temanya New Frontiers in Information Technology.

Acara kedua bermula sekitar jam 3 petang bertemakan “Innovation and Entrepreneurship: Lessons Learned from Silicon Valley.”

Manakala Twitter, Facebook, Blog, Flickr dan Youtube kini semakin popular, kita sewajarnya memahami filsafat yang mendasari wadah maklumat tersebut. Ianya berkisar keterkaitan atau perhubungan antara satu sama lain. Maklumat semakin pantas menembusi ruang-ruang yang 10 tahun dahulu dirasakan mustahil. Kini maklumat begitu mudah dicapai, disebarkan dan dinilai oleh khalayak.

Masyarakat industri maklumat dan teknologi pastinya arif dengan Sumber Terbuka(Open Source). Ciri ini mustahak agar maklumat tidak dihadapkan dengan krisis monopoli dan otoritarian sekaligus memastikannya sentiasa demokratik. Usaha mengekang maklumat merupakan upaya kuna dan hanya mengakibatkan sesuatu negara dan masyarakat ditimpa malang ketinggalan. Apa tidaknya, maklumat kini adalah enjin utama memacu ekonomi dan politik.

Namun demikian hari ini, tatkala anak-anak muda asyik menelaah rencana dari Technological Review dan Monocole serta senantiasa melayari Wikipedia untuk mengetahui perkembangan terkini, pentadbiran Dato’ Sri Najib masih jauh ketinggalan dan terikut rentak yang bertentangan. Hari ini tatkala kita meraikan “Open Source,” Kementerian Dalam Negeri mengambil keputusan menggantung permit Suara Keadilan.

Tindakan ini jelas membuktikan perubahan bukanlah agenda utama pimpinan Umno-Barisan Nasional. Apabila dihimpit tekanan, kuasa kuku besi akan digunakan demi memasung kebenaran. Bagaimanapun pastinya berita ini tidak mengejutkan. Ini merupakan regim lama yang mewarisi politik lama. Perubahan adalah mustahil kerana mereka tidak pernahpun mendakapnya.

ANWAR IBRAHIM

No comments

Powered by Blogger.