Sistem Undi Terus KEADILAN Catat Sejarah Politik Malaysia

PETALING JAYA 24 Sept - Jawatan Pemilihan Pusat (JPP), Dr Molly Cheah berkata KEADILAN mencatat sejarah politik negara apabila memberi hak kepada setiap anggota parti untuk memilih pemimpin mereka secara demokratik.

Ini dimungkinkan melalui pindaan kepada perlembagaan KEADILAN yang dibuat tahun lepas sebagai sebahagian daripada proses pendemokrasian pemilihan parti yang melibatkan ahli pada peringkat akar umbi.

"Buat pertama kalinya dalam sejarah Malaysia, kaedah satu ahli satu undi melayakkan lebih 400,000 anggota parti memilih secara langsung pemimpin mereka.

"Ahli KEADILAN akan mengundi sebanyak dua kali, pertama dalam pemilihan di peringkat cabang yang berlangsung sempena dengan Mesyuarat Agung Tahunan Cabang (MATC) dan kali kedua di peringkat pusat," kata Dr Molly dalam satu kenyataan media semalam.

Dr Molly menambah pada peringkat cabang seramai 8,570 calon menawarkan diri untuk pelbagai jawatan dalam cabang, sayap wanita serta Angkatan Muda.

Disamping itu daripada 204 cabang yang layak mengadakan MATC, pertandingan jawatan diadakan dalam 145 cabang.

"Dalam tempoh seminggu lalu, MATC telah berjaya diadakan oleh 84 cabang dengan pertandingan di 67 cabang. Di antara cabang yang menyaksikan tahap keluar mengundi yang tinggi adalah Tuaran di Sabah dan Tangga Batu, Melaka. Minggu hadapan sebanyak 83 lagi cabang akan mengada mesyuarat tahunan mereka di mana pertandingan akan diadakan dalam 60 cabang.

"Tugas memantau pemilihan pada peringkat cabang dan pusat telah dipertanggungjawabkan kepada JPP. Selain itu fungsi JPP termasuk memastikan proses pemilihan yang bersih dan bebas, menerima dan bertindak ke atas semua aduan dan bantahan," jelas beliau lagi.

Menurut Dr Molly setakat ini JPP telah menerima 135 aduan dan bantahan; 86 berkaitan dengan pencalonan, 17 proses pemilihan dan 32 berkenaan disiplin.Tambahnya sebagai badan eksekutif dan pemantauan, JPP memberi jaminan setiap aduan dan bantahan akan diteliti secara serius, bebas dan tidak memihak.

"JPP berbesar hati memaklumkan sepanjang tempoh seminggu lalu Sekretariat KEADILAN dan sukarelawan telah bertugas secara profesional dan pengundian pula berjalan lancar dan tertib.

"Pemilihan pada peringkat cabang kini sedang berlangsung selama lapan hari antara 17 September dan 2 Oktober 2010. Pemilihan pusat pula akan mengambil tempoh masa yang sama sebelum berlangsungnya Kongres Tahunan Parti pada 26 dan 27 November," ujar Dr Molly lagi.

No comments

Powered by Blogger.