Lantikan Khusrin wajar dikaji semula, kata ketua Wanita PKR

KUALA LUMPUR, 1 Jan — Ketua Wanita Parti Keadilan Rakyat (PKR) Zuraida Kamaruddin terus mendesak agar pelantikan Datuk Mohd Khusrin Munawi sebagai Setiausaha Kerajaan Negeri, yang berkuat kuasa hari ini, dikaji semula dengan segera.

Kata beliau, sebagai seorang Setiausaha Kerajaan Negeri, penilaian dan kelebihan pada kredibiliti dan rekod kerja yang baik adalah amat penting.

“Namun, nampaknya pelantikan Khusrin tidak berdasarkan penilaian terhadap rekod dan pencapaiannya dan hanya melalui ‘pintu belakang’ serta ihsan ‘kabel besar Putrajaya’,” kata Zuraida yang juga Ahli Parlimen Ampang dalam satu kenyataan hari ini.

Kata beliau, kini sekuel politik kotor kerajaan pusat ini semakin terdedah kecacatannya apabila perkara asas pelantikan ini sendiri dikesampingkan sewenangnya, semata-mata mahu mendahulukan matlamat politik berbanding kepentingan rakyat Selangor.

“Jika tidak masakan seorang yang diketahui telah mencemarkan Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) masih dilantik sebagai Setiausaha Kerajaan Negeri?

“Tindakan biadab ini membuktikan bahawa kerajaan pusat Umno-BN sengaja mahu menganiaya rakyat negeri Selangor,” katanya.

Zuraida berkata, ketandusan wang negara kerana ‘membiayai’ politik janji perdana menteri membuktikan bahawa pelantikan Khusrin adalah satu agenda rampasan oleh “kerajaan lanun Umno-BN.”

“Maka, Selangor harus segera diselamatkan daripada agenda kotor lanun kolar putih Kerajaan Lanun Umno-BN ini.

“Andai Kerajaan Lanun Black Pearl musnah dengan strategi makan tuan, begitu juga nasibnya dengan kerajaan Umno-BN yang nampaknya kini umpama di tali gantung sahaja kedudukannya,” kata beliau .

Zuraida menambah jika benar pelantikan Khusrin adalah strategi terbaru Datuk Seri Najib Razak, yang juga selaku Pengerusi Umno Selangor, beliau percaya pemimpin Pakatan Rakyat tidak gentar kerana “kami yakin, rakyat Selangor matang dan tahu siapa yang berjasa, dan siapa yang merompak.”

Malah menurut beliau, sebagai seorang mantan pengarah Jais, Khusrin sendiri pastinya sedar akan kemampuan dan kelayakannya dan sepatutnya telah menolak tawaran jawatan ini sejak awal.

“Maka, saya menggesa agar Khusrin segera tampil memberi penjelasan agar dakwaan bahawa beliau sebagai ejen dan boneka pihak tertentu dapat disangkal, sekali gus membersihkan nama dan memulihkan integritinya selama ini,” katanya.

No comments

Powered by Blogger.