Rakyat Selangor terpaksa tambah 3 lagi kerusi

Saya bersyukur kerana Dewan Undangan Negeri Selangor telah mengemukakan usul untuk meminda fasal 52 perlembagaan negeri Selangor dan jika pindaan ini berjaya bermakna kita sudah mula mengembalikan premis kewujuddan negera yang berkonsepkan persekutuan. Pelacuran terhadap elemen persekutuan ini telah dialakukan dengan pindaan perlembagaan yang dibuat secara paksa oleh UMNO pada tahun 1993 dahulu.

Dengan pindaan itu dahulu segala kuasa telah dipusatkan kepada Perdana Menteri dan sebahagian besar dari peruntukkan dalam perjanjian persekutuan pada 2hb Februari 1948 telah dicabuli dan diperkosa tanpa sebarang ‘mercy’ terhadap institusi Raja-Raja Melayu, satu institusi yang penting dalam sebuah negara Raja Berpelembagaan.

Walaupun usul ini telah tidak dapat diluluskan dengan majority 2/3 tetapi hakikatnya kerajaan Selangor telah melangkah setapak kehadapan dengan berusaha meminda bab 52 pelembagaan negeri Selangor. Walaupun telah gagal ianya membawa erti yang sangat besar bagi rakyat Selangor yang berani tampil melaksanakan tanggunjawab sebagai rakyat dan menunjukkan kepada dunia bahawa masih ada rakyat yang sedar tentang pencerobohan kepada sistem sebuah negara Persekutuan yang telah ditanda tangani pada 2hb Februari 1948.

Usaha kerajaan negeri Selangor itu juga membawa erti untuk menentang usaha kerajaan persekutuan yang merampas kedaulatan kerajaan negeri pada tahun 1993 dahulu. Peristiwa itu masih jelas teringat dan semasa pindaan pada 1993 itu rakyat yang sedar sangat merasa sedih dengan tindakkan merampas kuasa negeri-negeri seolah-olah Malayan Union telah kembali datang kepada kita dengan nama yang lain.

Penolakkan dari ADUN-ADUN UMNO dan BN itu memang telah dijangkakan dan dengan tindakan Ahli-Ahli Dewan Undangan dari BN itu sekali gus menunjukkan yang mereka tidak mahu mengembalikan kuasa yang telah elok dibahagi-bahagikan semasa pembentukkan Persekutuan Malaya 1948 dan Perjanjian Malaysia pada 1963 dahulu. Sikap kita yang bermuka-muka ini sekarang sudah mula disedari rakyat bukan sahaja diSelangor tetapi juga seluruh Malaysia.

Sekarang UMNO tidak boleh lagi melaungkan slogan-slogan kedaulatan Raja-Raja lagi. Lagi pun UMNO hanya berpura-pura menghormati Raja-Raja semasa kes pengambilan alih kuasa diPerak 2 tahun dahulu dalam mana UMNO telah berselindung dicelah ketiap Sultan untuk mengelirukan rakyat. Sikap berdolak-dalik ini mulai difahami oleh ramai rakyat dan tentunya rakyat akan tahu bagaimana untuk bertindak semasa datangnya pilihanraya umum yang akan datang.

Dalam kes yang terakhir ini kerajaan Selangor telah berjaya membuktikan siapa yang berbohong dalam isu mendaulatkan Raja-Raja Melayu ini. Bagi saya kita mesti menolak mana-mana elemen yang menyerupai tindakan Malayan Union ini kerana kita berpandukan kepada konsep persekutuan yang kuat dan mantap. Seluruh rakyat telah berarak menuntut untuk Malayan Union dibatalkan pada tahun 1946 dahulu dan kita tidak sepatutnya membenihkan kembali sifat-sifat Malayan Union yang mencacatkan keluhuran perjanjian Persekutuan itu.

Walaubagaimana pun keputusan telah diperolehi. BN tidak menyokong pindaan itu dan kerajaan Selangor masih kekurang 3 undi penting dalam persidangan khas itu. Mengikut undang-undang Dewan Undangan Negeri tidak boleh melakukan bacaan kali kedua berhubung dengan pindaan itu.

Jika rakyat Selangor masih mahukan pindaan itu, ianya mestilah diusulkan didalam Dewan Undangan penggal yang akan datang. Seandainya rakyat Selangor serius untuk perubahan itu maka mereka terpaksa berusaha menambah sekurang-kurangnya 3 kerusi tambahan lagi semasa pilihanraya yang akan datang.

Usaha kerajaan Selangor menambah bilangan kerusi didalam Dewan Undangan Negeri Selangor itu memerlukan ketabahan dan usaha yang gigih. Kata orang tua-tua, 'kalau tak dipecahkan ruyungnya, mana kan dapat sagunya'. Kejayaan akan hanya diberikan tuhan kepada pihak yang berusaha keras.

http://aspanaliasnet.blogspot.com/2011/01/rakyat-selangor-terpaksa-tambah-3-lagi.html

No comments

Powered by Blogger.