Istiqamah dalam perjuangan

Oleh Abu Firdaus

Saya kenal seorang penyokong PAS. Kita panggil dia Ahmad, tetapi ini bukan nama sebenarnya. Ini kisah sebahagian daripada hidupnya. Menurutnya dia mula mengetahui mengenai PAS ketika dia masih bersekolah menengah rendah pada tahun 70-an. Tetapi masa itu PAS berada dalam Barisan Nasional.

Ketika itu Yang Dipertua PAS, Datuk Asri Muda adalah Menteri Tanah dan Kemajuan Wilayah, yang maknanya turut menjaga hal;-hal berkaitan dengan Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan (LKTP) yang sekarang dienali sebagai Felda


Oleh kerana Ahmad tinggal di Johor, maka sudah tentu kampungnya adalah pendokong kuat Umno. Semua sanak saudaranya terdiri daripada ahli-ahli UMNO belaka. Mereka tidak kenal parti politik lain. Dalam kampung itu hanya ada Umno dan MCA. Dulu kapal layar, dan kemudian menjadi dacing. Perikatan dan Barisan Nasional sentiasa menang di kampungnya.

Sebagai pelajar sekolah, ia berminat juga untuk mengetahui mengenai politik. Tentang negara dan bangsa. Baginya hanya Umno parti untuk orang Melayu. Ahmad berasa pelik bagaimana ada orang Melayu yang menyokong parti lain selain daripada Umno. Mengapa perlu ada PAS kalau Umno sudah cukup mampu mewakili orang Melayu.

Namun begitu pertama kali dia dengar ucapan Datuk Asri sebagai menteri melalui radio, dia berasa tertarik. Sedap juga ucapan Datuk Asri, dengan menggunakan bahasa seperti Bahasa Indonesia. Mungkin kerana Datuk Asri dibesarkan ketika pejuang-pejuang kemerdekaan tanah Melayu terpengaruh dengan cara pidato nasionalis Indonesia seperti Sukarno.

Baginya, pidato Datuk Asri nampak lebih hebat daripada mentyeri-menteri lain termasuk Perdana Menteri sendiri, iaitu Tun Razak yang lebih bersahaja. Kemudian beliau berasa ada perubahan berlaku pada kerajaan sejak PAS menyertai Barisan Nasional. Dia tidak ingat dari siapa sumbernya tetapi dia tahu terdapat dua perkembangan yang merupakan hasil daripada cadangan PAS.

Pertama, ialah RTM melalui radio dan televisyen menyiarkan laungan azan setiap kali masuk waktu solat. Kedua, perubahan lambang palang merah di klinik dan hospital daripada palang merah kepada bulan sabit merah. Selain itu, Persatuan Palang Merah Malaysia juga bertukar kepada Persatuan Bulan Sabit Merah.

Satu lagi, ada orang kata Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (YADIM) yang ditubuhkan oleh kerajaan Barisan Nasional (BN) adalah juga atas cadangan daripada PAS. Malah PAS melantik seorang ulama muda, Nik Abdul Aziz Nik Mat sebagai ahli lembaga pengarah YADIM.

Ketika PAS dalam BN, cawangan-cawangan PAS baru ditubuhkan di merata tempat yang sebelum ini sukar untuk parti itu masuk, termasuklah di Felda. Begituilah ada orang beritahu Ahmad. Maka dalam perarakan Hari Kabangsaan pada tahun 1974 di bandar tempat kampungnya berada, buat pertama kali Ahmad melihat orang-orang PAS.

Dalam perarakan itu, parti-parti komponen BN telah menyediakan kontinjennya. Maka nampaklah sepasukan orang PAS turut berbaris. Para Muslimat PAS memakai tudung ikat putih dan baju kurung putih serta kain hijau. Pada zaman itu, wanita UMNO tidak bertudung.

Ahmad melihat orang PAS ini memagang ebndera mereka, merah putih dengan bulatan hijau di penjurunya. Ketika berbaris, mereka turut menyanyikan lagu Inilah Barisan Kita sama dengan ahli-ahli komponen BN yang lain. Apa bezanya PAS dengan Umno? Fakir Ahmad. Beliau belum terdetak untuk menyokong PAS. Cuma dengan kehadiran PAS, orang Melayu mempunyai alternatif untuk memilih parti lain. Makannya jika berasakan tidak selesa dengan Umno, maka untuk aktif politik, sertai saja Pas. Bagaimanapun, kawan-kawannya kata Pas ini parti pantai timur.

Satu hari Ahmad membaca buku bertajuk Di Mana Letaknya Negara Islam? Karya H Hasjmy, seorang ulama Aceh. Buku itu menyentap fikirannya dengan kesedaran bahaw di dunia hari ini, iaitu pada 70-an, tidak ada satupun negara yang boleh dianggap negara Islam. Beliau diberitahu bahawa Arab Saudi melaksanakan hukum potong tangan dan pancung. Tetapi hatinya tidak dapat menerimanya kerana bukanlah itu menjadi ukuran negara Islam. Pelaksanaan syariah da;lam erti kata mewujudkan sebuah negara kebajikan, berilmu dan bermaruah, barulah dikatakan sebagai negara Islam. Jika sistem bernegara mengamalkan diskriminasi dan dikuasi elit, maka adakah ia boleh dinamakan negara Islam. Ini menjadi perbahasan dalam benaknya.

Semasa dia menjadi seorang pelajar di universiti pada tahun 80-an, timbullah apa yang disebut sebagai gerakan dakwah. Persatuan Mahasiswa universitinya dikuasai oleh Persatuan Mahasiwa Islam yang didapatinya mempunyai hubungan rapat dengan ABIM yang ketika itu dipimpin oleh Anwar Ibrahim. Pada satu hari PMI menganjurkan ceramah oleh seorang pemimpin PAS, Nakhaie Ahmad yang ketika itu ahli parlimen Baling. Inilah kali pertama Ahmad menghadiri ceramah politik, dan pertama kali melihat seorang pemimpin PAS.

Setelah ceramahnya itu, seorang pemimpin PMI menghulur dua buku kecil. Pertama, manifesto PAS. Kedua, ucapan dasar Datuk Asri. Pada masa itu PAS sudah terkeluar daripada BN dan menjadi pembangkang. Ahmad menyatakan bahawa beliau berasa agak takut menerima risalah-risalah itu kerana ia bersifat pembangkang. Walaupun ia tertarik dengan PAS tetapi hatinya masih belum terbuka lagi untuk menyertai parti itu.

Setahun kemudian barulah Ahmad terbuka hati untuk menyokong PAS. Ketika itu, Datuk Asri pun sudah keluar parti. Empat tahun kemudian barulah dia menjadi ahli parti. Namun begitu, walaupun Ahmad pernah mencuba menjadi aktivis parti, dengan menyertai cawangan tetapi ia dapati kesanggupannya hanya setakat menjadi ahli dan penyokong.

Hingga ke hari ini, beliau masih menyokong dan mengundi PAS. Di kampungnya kini sudah pun wujud cawangan PAS. Sementara calon PAS juga pernah bertanding di kawasannya. Ahmad tahu banyak kawan-kawannya yang telah meninggalkan perjuangan parti, sama ada sudah tidak menyokong atau menyeberang ke Umno. Tetapi baginya, dia tetap bersama dengan PAS dan istiqamahnya tidak tergugat seinci pun

No comments

Powered by Blogger.